Overslaan en naar de inhoud gaan

Een derde huishoudens wil financieel loket

Van de Nederlandse huishoudens geeft één op de drie (32%) aan nu of in de toekomst behoefte te hebben aan een locatie waar men terecht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit recent onderzoek van op basis van een representatieve steekproef van ruim 35.000 huishoudens.

related partner content for mobile comes here

Consumenten die behoefte hebben aan een dergelijk locatie, geven aan vooral voorlichting te willen krijgen over onderwerpen en/of geldkwesties met betrekking tot belastingen (75%), pensioenvoorziening (56%), combinatie van financiële producten als hypotheek, verzekering, sparen en beleggen (55%) en gemeentevoorzieningen en tegemoetkomingen (52%).

De behoefte aan een dergelijke locatie blijkt het grootst onder jongeren. Naast de vier eerdergenoemde hoofdthema’s komt uit het onderzoek naar voren dat jongeren ook relatief meer belang hechten aan voorlichting over onderwerpen die betrekking hebben op geldkwesties rond de leeftijdsspecifieke thema’s als kinderen krijgen, studeren, samenwonen. Opvallend is dat veel jongeren ook behoefte blijken te hebben aan voorlichting over hun huishoudbudget (hoe rond te komen met je geld) (29%), schulden (wat te doen en hoe te voorkomen) (26%) en verzekeringen (35%).

Julie Visser, senior consultant bij TNS Nipo: ‘Ons onderzoek onderbouwt het idee dat minister van Financiën Jan Kees de Jager vorig jaar heeft geopperd om in 2011 met een pilot van "geldwinkels" à la rechtswinkels van start te gaan. Op dit moment worden concrete plannen voor deze pilot uitgewerkt door Wijzer in geldzaken. Het gaat hier om voorlichting van deskundigen die de consument zonder winstoogmerk te woord staan en - indien noodzakelijk - de weg wijzen naar bestaande financiële (sociale) instellingen. Zij bieden geen financiële producten of diensten aan en geven hierover ook geen inhoudelijk advies. Zij voorzien de consument, gratis of soms tegen beperkte kosten, van objectieve informatie over allerlei geldkwesties die voor de consument belangrijk zijn.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in