Overslaan en naar de inhoud gaan

In welke markten moet je wel of niet investeren?

Zetelt uw merk in een kasteel of dreigt het in een moeras te zinken? De marktontwikkelingsmatrix brengt de kansen en problemen van merken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marktontwikkelingsmatrix maakt duidelijk in welke markten de sterke kanten en mogelijkheden van een merk het beste tot hun recht komen en waar investeringen nodig en nuttig zijn. Het instrument is een combinatie van een category development index (CDI) en een brand development index (BDI). De CDI wordt berekend door het nationale marktaandeel in een bepaalde de categorie te delen door het regionale marktaandeel in die categorie; de BDI door hetzelfde te doen voor het marktaandeel van het merk. Zo ontstaat de matrix, met in de vier vakken respectievelijk:

related partner content for mobile comes here
  • Het kasteel: hoge CDI en hoge BDI; een sterke positie, die echter wel verdedigd moet worden tegen belagers van buitenaf.
  • De berg: hoge CDI, lage BDI; de marktkansen zijn goed, maar het merk presteert onder de maat. Devies: zoek uit waarom en doe er iets aan.
  • De vluchtheuvel: lage CDI, hoge BDI; een redelijk comfortabele positie, zonder al te veel nieuw potentieel. Investeringen in marktonderzoek, promotie en distributie zijn gewenst.
  • Het moeras: lage CDI, lage BDI; het lijkt wellicht een hopeloze zaak hier energie aan te besteden, maar vanwege de relaties met de distributeurs kan het toch nodig zijn in deze positie te blijven investeren. Bron: Marketing Management
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in