
De marktontwikkelingsmatrix maakt duidelijk in welke markten de sterke kanten en mogelijkheden van een merk het beste tot hun recht komen en waar investeringen nodig en nuttig zijn. Het instrument is een combinatie van een category development index (CDI) en een brand development index (BDI). De CDI wordt berekend door het nationale marktaandeel in een bepaalde de categorie te delen door het regionale marktaandeel in die categorie; de BDI door hetzelfde te doen voor het marktaandeel van het merk. Zo ontstaat de matrix, met in de vier vakken respectievelijk:
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU Delft- Het kasteel: hoge CDI en hoge BDI; een sterke positie, die echter wel verdedigd moet worden tegen belagers van buitenaf.
- De berg: hoge CDI, lage BDI; de marktkansen zijn goed, maar het merk presteert onder de maat. Devies: zoek uit waarom en doe er iets aan.
- De vluchtheuvel: lage CDI, hoge BDI; een redelijk comfortabele positie, zonder al te veel nieuw potentieel. Investeringen in marktonderzoek, promotie en distributie zijn gewenst.
- Het moeras: lage CDI, lage BDI; het lijkt wellicht een hopeloze zaak hier energie aan te besteden, maar vanwege de relaties met de distributeurs kan het toch nodig zijn in deze positie te blijven investeren. Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee