Overslaan en naar de inhoud gaan

IAA op de bres voor sigarettenpakjes

De IAA is zeer bezorgd over een dreigende aanpassing van de bestaande Tabakscode.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat begint bij generieke sigarettenverpakkingen, kan verstrekkende gevolgen hebben voor de waarde van merken en dus voor de marketingcommunicatiebranche. In Brussel wordt op Europees niveau gewerkt aan een herziening van de bestaande, tien jaar oude Tabakscode.
In de voorstellen komt één aanpassing voorbij die the International Advertising Association (IAA) te ver gaat: de invoering van generieke verpakkingen. De sigarettenmerken worden hierdoor gedwongen hun waar aan te bieden in verpakkingen in dezelfde kleur en hetzelfde formaat, met de merknaam erop in hetzelfde font. Of het letterlijk zover zal gaan is niet bekend, maar volgens -voorzitter Tijmen Bos raakt het voorstel de sigarettenmerken recht in het hart. ‘Verwacht van de IAA geen tabakslobby, daar gaat het ons niet om. Maar de IAA pleit voor de freedom of commercial speech, zoals staat beschreven in ons mission statement. Door generieke verpakkingen in te voeren beroof je merken en bedrijven van hun intellectuele eigendom. Nu is er vrijheid van differentiatie, die veeg je hiermee in één klap van de kaart.’
Wanneer de overheid merken beperkt in het branden en vermarkten van hun producten, zal dit uiteindelijk leiden tot minder werk in de marcom-industrie, vreest Bos. ‘Dat gebeurt natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar de industrie leeft bij de gratie van differentiatie en competitie. Het is goed dat “Brussel” zich zorgen maakt over zijn burgers, maar het generiek maken van verpakkingen is niet de juiste weg. Het kan een precedent scheppen voor andere branches. Denk hierbij aan producten die vet, suiker of alcohol bevatten. Obesitas is een onderwerp dat te pas en te onpas wordt gebruikt om merken aan te vallen op de wijze waarop deze zich manifesteren. In de ogen van de IAA kun je merken en bedrijven niet zomaar de rechten ontnemen om marketing te bedrijven. Het gaat ten slotte om legale producten.’
Bos wijst op de bijverschijnselen die zullen ontstaan als het voorstel doorgang vindt. ‘Nu al hebben sigaretten een groot aandeel in de zwarte handel. Hier geldt: hoe generieker een product, hoe moeilijker
is te controleren waar een product vandaan komt. Criminele organisaties profiteren hiervan.’

related partner content for mobile comes here

Lees meer hierover vandaag in Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in