IAA op de bres voor sigarettenpakjes
Wat begint bij generieke sigarettenverpakkingen, kan verstrekkende gevolgen hebben voor de waarde van merken en dus voor de marketingcommunicatiebranche. In Brussel wordt op Europees niveau gewerkt aan een herziening van de bestaande, tien jaar oude Tabakscode.
In de voorstellen komt één aanpassing voorbij die the International Advertising Association (IAA) te ver gaat: de invoering van generieke verpakkingen. De sigarettenmerken worden hierdoor gedwongen hun waar aan te bieden in verpakkingen in dezelfde kleur en hetzelfde formaat, met de merknaam erop in hetzelfde font. Of het letterlijk zover zal gaan is niet bekend, maar volgens IAA Nederland-voorzitter Tijmen Bos raakt het voorstel de sigarettenmerken recht in het hart. ‘Verwacht van de IAA geen tabakslobby, daar gaat het ons niet om. Maar de IAA pleit voor de freedom of commercial speech, zoals staat beschreven in ons mission statement. Door generieke verpakkingen in te voeren beroof je merken en bedrijven van hun intellectuele eigendom. Nu is er vrijheid van differentiatie, die veeg je hiermee in één klap van de kaart.’
Wanneer de overheid merken beperkt in het branden en vermarkten van hun producten, zal dit uiteindelijk leiden tot minder werk in de marcom-industrie, vreest Bos. ‘Dat gebeurt natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar de industrie leeft bij de gratie van differentiatie en competitie. Het is goed dat “Brussel” zich zorgen maakt over zijn burgers, maar het generiek maken van verpakkingen is niet de juiste weg. Het kan een precedent scheppen voor andere branches. Denk hierbij aan producten die vet, suiker of alcohol bevatten. Obesitas is een onderwerp dat te pas en te onpas wordt gebruikt om merken aan te vallen op de wijze waarop deze zich manifesteren. In de ogen van de IAA kun je merken en bedrijven niet zomaar de rechten ontnemen om marketing te bedrijven. Het gaat ten slotte om legale producten.’
Bos wijst op de bijverschijnselen die zullen ontstaan als het voorstel doorgang vindt. ‘Nu al hebben sigaretten een groot aandeel in de zwarte handel. Hier geldt: hoe generieker een product, hoe moeilijker
is te controleren waar een product vandaan komt. Criminele organisaties profiteren hiervan.’
Lees meer hierover vandaag in Adformatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid