Overslaan en naar de inhoud gaan

Het weekendeffect

Van vrijdagavond tot laat in de zaterdagmiddag voelen mensen zich beter, fitter en hebben ze minder pijntjes. Dit wordt het weekendeffect…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de beurs heerst er ook een weekendeffect, aandelen zouden het over het algemeen beter doen op een vrijdag dan op een maandag. Meningen over de oorzaak van het effect zijn verdeeld. Beurshandelaren zouden optimistischer zijn in het weekend. Anderen beweren dat bedrijven vaker slecht nieuws naar buiten brengen op een vrijdag als de financiële markt al gesloten zijn.

related partner content for mobile comes here

Het weekendeffect
Sociaal psycholoog Richard Ryan biedt ook een (PDF alert) van het effect. Het weekendeffect zou komen omdat personen in het weekend onder minder tijdsdruk staan: geen deadlines, minder afspraken, geen vergaderingen, de kinderen hoeven niet van de crèche gehaald te worden etcetera. Omdat er minder tijdsdruk is voelen zij zich vrijer. Doordat zij zich vrijer voelen zijn zij ook gelukkiger, kunnen ze meer lachen, zijn er minder zorgen en worden zij minder boos. Ook kunnen zij in het weekend meer tijd doorbrengen met hun geliefden en dit zorgt voor meer verwantschap. Over de gevolgen van het weekendeffect is meer bekend: zo draagt het onder andere bij aan de dipjes op de maandag, zoals de . Ook heeft het effect invloed op de consumenten, online marketeers zullen bijvoorbeeld merken dat websites minder worden bezocht (misschien met Molblog als uitzondering). Marketeers zouden op deze gevoelens in kunnen spelen om hun producten in het weekend aantrekkelijker te maken voor de consumenten.

Overspel in het weekend
Neem bijvoorbeeld de supermarkt, de voorlopige onderzoeksresultaten van Nanette van Rees en Frank Quix laten onder andere zien dat consumenten in het weekend vaker vreemdgaan in de supermarkt. Onder vreemdgaan wordt verstaan niet loyaal zijn aan een supermarkt. Het onderzoek naar vreemdgaan in de supermarkten toont aan dat 71% van de consumenten vreemdgaat in het weekend en dat 68% van de consumenten doordeweeks vreemd gaat. Het verschil van 3% is minimaal, bedenk wel dat het om grote aantallen supermarktbezoekers gaat en dus ook om omvangrijke omzetcijfers. De afstand tot een supermarkt kan een reden zijn voor de ontrouw in het weekend. Ik kan me voorstellen dat consumenten meer genieten van vrijheid en dat zij dus de tijd nemen om een supermarkt te bezoeken die op een verdere afstand liggen dan de dichtstbijzijnde supermarkt. Supermarkten zouden misschien de hoge benzineprijzen kunnen benadrukken om loyaliteit in het weekend te stimuleren. Australische supermarktbezoekers krijgen bijvoorbeeld 40 cent korting per liter benzine, als zij binnen 3 dagen voor minimaal $300,- boodschappen doen.

Opening weekend
De Amerikaanse en Indiase filmindustrie B/Hollywood maken gebruik van het weekendeffect. In India en Amerika vallen premières van goede films vaak in het weekend. Dit doen zij om zich ervan te verzekeren dat ze winst maken, zo hebben filmmakers vaak hun uitgaven terugverdient in de “opening weekend”. Zij maken gedurende een wekenlange promotie mensen warm voor een film, hopend dat zij in het weekend naar de bioscoop gaan. In Nederland is het anders, premières vinden vaak plaats op de dinsdag en donderdag. Is dit om doordeweeks bioscoopbezoeken te stimuleren of is Pathé niet op de hoogte van het weekendeffect?

Wij zijn open op zondag
Voor sommige gemeentes zijn koopzondagen nog steeds uit den boze. Consumenten die doordeweeks werken kunnen wel winkelen op een zaterdag, maar is 1 dag in de week genoeg om rustig op je gemak te shoppen? De shopbeleving op zaterdag is ook anders, vooral vanwege de drukte. Ik kan me voorstellen dat de vele consumenten die genieten van het weekendeffect zich niet onder druk willen laten zetten door de mogelijkheid om maar op 1 dag in de week te winkelen. Zondagen zouden worden beschermd door de lokale overheden uit economische overwegingen. Door koopzondagen in te voeren wisten winkeliers in structureel hun winst te verhogen, daarnaast heeft het ook werkgelegenheid gecreëerd. Reden genoeg dus om ook Zondag open te zijn. Het weekend(effect) biedt veel ruimte om consumenten nog beter te bedienen.

Voor nu alvast geniet van het weekend(effect)!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in