Geld verdienen aan premium apps. Moeilijk?
Uit recent onderzoek blijkt dat van alle app downloads in 2011, maar 4 % een betaalde app betrof (bron: IHC). Vooral voor mobile games wil de consument nog wel betalen, maar daar zijn vaak de ontwikkelingskosten het hoogst. Voor de ontwikkeling van een eenvoudige, doch professionele native app, is een bedrijf toch wel minimaal 12.500 euro kwijt. Break-even spelen of zelfs geld verdienen aan een premium app met een prijskaartje 0,79 eurocent is dan niet vanzelfsprekend. Dan vergeten we nog bijna te vermelden dat er 30% van het app bedrag in de zakken van Apple verdwijnt. In het geval van 12.500 euro heb je al met al zo’n 25.000 betaalde downloads nodig voordat je app iets opleverd. Het valt dus nog niet mee om een betaalde app op te laten vallen tussen die circa miljoen apps in de app store en ook nog gekocht te laten worden..
Angry BirdsNatuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals de welbekende Angry Birds game. Ontwikkelaar Rovio had reeds vorige zomer een dikke 50 miljoen dollar omzet gemaakt. Toen moest het spel nog op diverse andere platformen (Xbox360, Samsung Smart tv, Facebook, PSP etc.) uit komen en was de merchandise machine (Speelgoed, iPhone cases boterhamtrommels, tassen etc.) pas net gestart. Niet verkeerd voor een spel met minder dan 85.000 euro ontwikkelingskosten. Een mobile gaming succes verhaal als deze is helaas voor weinigen weggelegd.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaFreemium apps Toch lijkt dit niet echt af te schikken: De app stores maar liefst met 36% gevuld met betaalde apps. Het aandeel freemium apps (een gratis app, waarbij in-app betalingen kan doen voor bijv. extra services) is echter hard aan het stijgen en lijkt de in-app purchases de nieuwe standaard te worden als verdienmodel bij apps. Het freemium model is werd eerst vooral ingezet bij mobile games, waarbij je de gebruiker eerst de game gratis kan uitproberen en zo geëngageerd wordt dat hij na een aantal levels extra content gaat kopen. Na het bewezen freemium succes van mobile games zijn er steeds meer app uit andere categorieën die dit model hanteren.
Uit onderzoek van analytics bedrijf Localytics, dat ondermeer dat gebruikers, die een app frequent gebruiken 25% meer in-app aankopen doen dan reguliere app gebruikers. Er bleek ook dat 44% van de smartphone gebruikers, die een in-app betaling hebben verricht, dit pas deden nadat zij minimaal 10 maal de betreffende app hadden gebruikt. Uit cijfers van Localytics blijkt verder dat maarliefst 26% van de apps, maar eenmalig worden gebruikt.
Het is daarom van cruciaal belang om een juiste mobile user experience voor de gebruiker te creëren, zodat zij voldoende geëngageerd zijn om in-app betalingen te doen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid