Overslaan en naar de inhoud gaan

Geld verdienen aan premium apps. Moeilijk?

Je moet van goede huize komen om echt geld te verdienen aan premium apps.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit recent onderzoek blijkt dat van alle app downloads in 2011, maar 4 % een betaalde app betrof (bron: ). Vooral voor mobile games wil de consument nog wel betalen, maar daar zijn vaak de ontwikkelingskosten het hoogst. Voor de ontwikkeling van een eenvoudige, doch professionele native app, is een bedrijf toch wel minimaal 12.500 euro kwijt. Break-even spelen of zelfs geld verdienen aan een premium app met een prijskaartje 0,79 eurocent is dan niet vanzelfsprekend. Dan vergeten we nog bijna te vermelden dat er 30% van het app bedrag in de zakken van Apple verdwijnt. In het geval van 12.500 euro heb je al met al zo’n 25.000 betaalde downloads nodig voordat je app iets opleverd. Het valt dus nog niet mee om een betaalde app op te laten vallen tussen die circa miljoen apps in de app store en ook nog gekocht te laten worden..

related partner content for mobile comes here

Angry BirdsNatuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals de welbekende Angry Birds game. Ontwikkelaar Rovio had reeds vorige zomer een dikke 50 miljoen dollar omzet gemaakt. Toen moest het spel nog op diverse andere platformen (Xbox360, Samsung Smart tv, Facebook, PSP etc.) uit komen en was de merchandise machine (Speelgoed, iPhone cases boterhamtrommels, tassen etc.) pas net gestart. Niet verkeerd voor een spel met minder dan 85.000 euro ontwikkelingskosten. Een mobile gaming succes verhaal als deze is helaas voor weinigen weggelegd.

Freemium apps Toch lijkt dit niet echt af te schikken: De app stores maar liefst met 36% gevuld met betaalde apps. Het aandeel freemium apps (een gratis app, waarbij in-app betalingen kan doen voor bijv. extra services) is echter hard aan het stijgen en lijkt de in-app purchases de nieuwe standaard te worden als verdienmodel bij apps. Het freemium model is werd eerst vooral ingezet bij mobile games, waarbij je de gebruiker eerst de game gratis kan uitproberen en zo geëngageerd wordt dat hij na een aantal levels extra content gaat kopen. Na het bewezen freemium succes van mobile games zijn er steeds meer app uit andere categorieën die dit model hanteren.


Uit onderzoek van analytics bedrijf Localytics, dat ondermeer dat gebruikers, die een app frequent gebruiken 25% meer in-app aankopen doen dan reguliere app gebruikers. Er bleek ook dat 44% van de smartphone gebruikers, die een in-app betaling hebben verricht, dit pas deden nadat zij minimaal 10 maal de betreffende app hadden gebruikt. Uit cijfers van Localytics blijkt verder dat maarliefst 26% van de apps, maar eenmalig worden gebruikt.

Het is daarom van cruciaal belang om een juiste mobile user experience voor de gebruiker te creëren, zodat zij voldoende geëngageerd zijn om in-app betalingen te doen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in