Het TV kijken van de toekomst


Er zijn zoveel verschillende bronnen dat het belangrijkste is dat we die zien te combineren om de juiste content bij de juiste persoon te krijgen. Daarbij zal het succes afhangen van de mate waarin we dit gepersonaliseerd kunnen doen. In deze bijdrage zal ik me beperken tot het 'gidsen' van video / televisie content, daar dit het dichtstbij mijn eigen vakgebied ligt. De strategie en techniek zijn ook voor andere soorten content bruikbaar.
De uitdaging is om een kwalitatieve gids te maken op basis van alle video aanbod dat er is. En dat is nogal wat. Een opsomming; Van broadcasters, productiehuizen, user generated en semi-professional. Op dit moment is dat allemaal nog redelijk overzichtelijk hoewel we de laatste jaren al flinke verschuiving zien van het lineair kijken naar uitgesteld. Toch is dit nog maar het begin. Er is content waar lineair voorlopig de standaard blijft, ongeacht overigens of dat via het domme scherm (de TV) of het intelligente scherm (Connected device) is. Je kunt denken aan live sportwedstrijden, live shows, maar ook premières etc.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe kunst is om lineair kijken, uitgesteld kijken, maar ook on demand kijken bij elkaar te brengen. De kijker maakt het voor het gros van de content niets uit of het live of uitgesteld is. Daarnaast zal hij of zij bereid zijn voor hele specifieke content te betalen. Denk daarbij aan sportwedstrijden, films, series, maar in de toekomst wellicht ook voor meer specifieke content zoals documentaires of populaire producties.
Om dit allemaal gepersonaliseerd in een gids te krijgen is een helse klus. Je zult goed het gedrag van zowel de kijker zelf als zijn vrienden, maar ook mensen met hetzelfde gedrag in kaart moeten brengen. Zodoende kun je een steeds betere personal guide lanceren.
Een voorbeeld; De kijker heeft eerder TVOH en Dancing on Ice gekeken, je mag op basis van dit gedrag aannemen dat deze kijker interesse kan hebben in een programma zoals X-factor. Daarnaast is het gedrag van vrienden ook belangrijk. Als vrienden van deze kijker de second screen app van TVOH gebruiken is het logisch om deze kijker daar ook op te wijzen. Een niet onbelangrijke aanvulling kan die van een redactie zijn. Een redactie die (social) trends afspeurt om zo als onafhankelijke bron ook video content aan te bevelen. Het is zo'n geval wel aan te raden om dit op basis van een aantal profiel kenmerken te doen, bijvoorbeeld op basis van een content categorieën. De combinatie van deze bronnen vormen een prachtige 'TV gids' of liever gezegd een 'Video content gids'.
Als we een paar stappen verder zijn in toepasbare techniek dan is het goed mogelijk dat we aan het begin van een televisie avond een aantal programma's op een rij zetten (lineair, uitgesteld en on demand door elkaar) en daarmee vooraf onze ideale televisie avond samenstellen.
Door deze eventueel te delen via sociale kanalen (zoals nu al gebeurt met oa Spotify) kan er interactie ontstaan. Voeg daar aan toe dat je bijvoorbeeld een chatbox creëert met je vrienden op de hashtag van het programma (#TVOH) en het sociale televisie in letterlijke vorm is een feit.
Het voert te ver om het binnen deze post ook nog te hebben over de invloed die je op de programmering en inhoud van de programma's zou kunnen hebben vanuit de sociale televisie gedachte. Daarover vast en zeker een andere keer meer.
Ik ben erg benieuwd naar eventuele comments, aanvullingen etc!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid