Overslaan en naar de inhoud gaan

TEDx Wageningen inspireert ook marketeers

"The medium is the message." Alle veranderingen in de mediawereld ten spijt heeft deze uitspraak van Marshall McLuhan bijna vijftig jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"The medium is the message." Alle veranderingen in de mediawereld ten spijt heeft deze bijna vijftig jaar later nog steeds niets aan kracht ingeboet. Ik moest daaraan denken toen ik afgelopen week deelnam aan . is - als internationale en lokale spinoff van de conference - een zeer succesvol concept en inmiddels zijn er wereldwijd al meer dan 700 verschillende TEDx conferenties georganiseerd. Maar hoe lang kan zoiets leuk blijven? En ontstaat er niet een soort TEDx-moeheid? Vooraf waren dat een paar van mijn bedenkingen, maar achteraf kan ik alleen maar concluderen dat de formule, mits goed uitgevoerd, nog niets aan kracht heeft ingeboet. Er zit een bepaalde magie in de reeks korte (15 minuten) en ultrakorte (7 minuten) presentaties die zonder uitzondering gekenmerkt worden door de hoogst mogelijke mate van betrokkenheid, passie en persoonlijkheid.

related partner content for mobile comes here

Die selectie van sprekers en onderwerpen is natuurlijk cruciaal en ook dat hoort een beetje bij de message die het medium TEDx is. De boodschap is namelijk dat zaken anders kunnen en anders moeten. Dat bevlogenheid en enthousiasme werken en dat de dosering, voorbereiding en technisch vlekkeloze uitvoering belangrijke voorwaarden zijn voor succes. Bij TEDxWageningen werd aan al deze voorwaarden voldaan. Het thema - The Emergence of Now - had, niet geheel onverwacht voor Wageningen, te maken met duurzaamheid, bio based economies en het voorkomen van verspilling en afval. Al snel komt dit onderwerp terecht in de hoek van het opgeheven vingertje en zijn vooral de marketeers de 'bad guys'. TEDx ziet echter altijd het Strengths en Opportunies-deel van de SWOT, en inspireert daarmee ook de marketeers. Het gaat hier te ver om de hele reeks presentaties samen te vatten. Ze komen allemaal nog goed ge-edit online, maar de ruwe simulcast-versies zijn nu al te vinden.

Tot mijn favoriete presentaties horen die van , die pleit voor het niet langer kopen van producten maar afnemen van de diensten die zo'n product moet vervullen. Afgelopen week stond hij ook met dit verhaal in de FD.Outlook Grondstoffen . inspireerde als twintigjarige door haar bevlogenheid en optimisme. , en , lieten zien hoe ook marketeers om kunnen gaan met duurzaamheid als kans. Speciale vermelding wellicht nog voor die liet zien dat totaal geërodeerde gebieden in China zich, na aanpassing van beleid en een andere manier van landbouw, weer nagenoeg volledig wisten te herstellen. TEDx blijft een duurzame bron van inspiratie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in