Het spoorboekje verdwijnt, nu de stationsomroep nog
Kennelijk kun je tot op de dag van vandaag naar het stationsloket lopen, 5 euro en 50 eurocent op de balie neertellen en wegwandelen met een gids vol vertrek- en aankomsttijden. Maar wie doet dit nog?
NS heeft het antwoord: 1 procent van alle reizigers. Een voor een ‘spoorseksuelen’, als je het mij vraagt. Kerels die op zaterdagmorgen juichend voor een spoorboom het rollend materieel staan te spotten. Fototoestel in de aanslag, spoorboekje in de hand.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe doorsnee reiziger kan zijn € 5,50 beter in zijn zak houden. Die weet dat een onwrikbare dienstregeling een illusie is. Het treinverkeer is onvoorspelbaar. De inkt van het spoorboekje is nog niet opgedroogd of treinen rijden al anders.
Luister alleen maar naar de omroepberichten, zoals recent op Utrecht Centraal: ‘in oktober vertrekken op een aantal stations diverse treinen van een ander spoor.’ Wat moet je met dit bericht? De stationsomroeper had net zo goed kunnen zeggen: ‘in oktober vertrekken op andere stations diverse treinen van een aantal sporen.’ Dan weet je even veel.
Je ziet de eenzame reiziger mét spoorboekje voor je. Die valt na zo’n bericht meteen van zijn geloof af. Hij gooit zijn gids in de eerste de beste afvalbak en onthoudt de laatste zin van de omroeper: ‘Kijk voor meer informatie op www.ns.nl.’ Een prima advies, daar kan hij wél wat mee. Alleen online is de dienstregeling up to date. En de vage omroepberichten, die mogen van hem ook verdwijnen.
Laat NS liever investeren in real time online reisinformatie geschikt voor elke smartphone. En het geld dat overblijft? Geef dat uit aan een jaarlijks magazine voor de spoorseksueel. Compleet met kortingskaartjes voor het Spoorwegmuseum.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid