Het mag best een beetje minder
Geef het maar toe: ook uw brand loyalty programma’s zijn gericht op heavy users. Daar wordt doorgaans alle energie in gestoken, vanuit de gedachte dat zij een bedrijf het meeste opleveren. Een wijdverbreid mis-verstand, meent onderzoeker Brian Wansink van de universiteit van Illinois. De brandmanagers die hij ondervroeg geloofden zonder uitzondering dat alleen trouwe klanten winstgevend zijn, terwijl in de praktijk is gebleken dat ook de zogeheten light users en zelfs de consument die nog nooit een product van een bepaald merk heeft gekocht, kan worden verleid tot kopen. Daarvoor hoeft niet eens te worden geïnvesteerd in dure campagnes en spectaculaire aanbiedingen. Ook met zogeheten low-costprogramma’s valt heel wat te bereiken, mits ze goed zijn afgestemd op de wensen en behoeften van de (potentiële) klant. Wat wél be-langrijk is, aldus Wansink: investeren in langetermijnproposities. Alleen met een programma dat zich uit-strekt over een langere periode is een goede relatie met de klant op te bouwen.
Bron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid