Overslaan en naar de inhoud gaan

Het geluid van een merk

In de nieuwste editie van Journal of Marketing (nummer 4 / juli 2010) schrijven Jennifer Argo, Monica Popa en Malcom Smith over het effect…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de nieuwste editie van Journal of Marketing () schrijven Jennifer Argo, Monica Popa en Malcom Smith over het effect van de uitgesproken merknaam. Letterlijk. In de zoektocht naar effectieve merknamen is er onlangs een strategie ontwikkelt waarbij het zogenoemde geluid van een merknaam invloed heeft op wat een merk uitstraalt.

related partner content for mobile comes here

Enkele marktonderzoekers hebben ontdekt dat merknamen die lekker in het gehoor liggen positieve gevoelens afgeven aan de omgeving en helpen in de aankoopbeslissing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan , , etc. Op zich is dit denk ik niet nieuw. Een merknaam die lekker bekt, heeft alvast één hobbel genomen. Simplistisch gezegd: een onuitspreekbaar merk heeft het nu vaak eenmaal moeilijker. Aan de andere kant roept het juist ook wel wat mysterieus op, waardoor het juist aan aantrekkingskracht zou winnen.

Naar aanleiding van zes onderzoeken, kwamen deze onderzoekers er achter dat merknamen die een repeterende klank hebben en dit ook behouden als de merknaam hardop wordt uitgesproken, een positief effect sorteren op merkbeoordeling, cross-selling en productkeuze. Dus fonetische structuur en luide uitspraak zouden een een merk in de weg omhoog helpen.

Blijkbaar is de combinatie van woorden dan ook weer van belang. Niet alle repeterende woorden en klanken blijken geschikt te zijn. Woorden met opneenvolgende medeklinkers blijken niet uit te blinken in een bijdrage aan een positief effect. Daarnaast moeten de emoties van de potentiele klant en de aanbieder op dezelfde golflengte zijn afgesteld. Zonder emotie heeft een juist uitgebalanceerde klankvolle merknaam geen positief effect.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in