Google News plaatst PR-statements van bedrijven boven nieuwsberichten


Een wijziging in de wijze waarop Google zoekresultaten in ‘nieuws’ presenteert heeft grote gevolgen voor pr-professionals en journalisten. Niet alleen nieuwsberichten worden bovenaan weergegeven, maar nu ook maar company statements en persberichten van bedrijven. Dat meldt Reuters.
Wanneer iemand voorheen in Google Nieuws iets zocht werden er alleen resultaten getoond van goedgekeurde nieuwssites van bijvoorbeeld kranten en tv-stations. Nu kunnen er dus ook bedrijfsberichten als eerste opduiken. Google had de ‘uitbreiding van bronnen’ in september al aangekondigd
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKritiek
Volgens een woordvoerster van Google is het doel om gebruikers op Google zo snel mogelijk het juiste antwoord op een vraag geven. ‘Dat kan betekenen dat er een artikel van een gevestigde uitgever of van een kleinere niche-uitgever als eerste wordt getoond of inderdaad misschien een persbericht.’
Er is al wel kritiek op het nieuwe algoritme van Google News. De maatregel kan gebruikers onterecht het idee bieden dat ze met journalistieke artikelen hebben te maken, aldus analisten.
Uitgevers niet blij
Ook uitgevers zullen niet blij zijn. Ze vinden al dat Google News parasitairt gedrag vertoont met ‘hun’ nieuwsberichten, maar nu linkt de zoekmachine ook nog direct naar persberichten. Dat zal nieuwsuitgevers veel webverkeer schelen.
Bedrijven hoeven niet te betalen om in de resultaten terecht te komen, en zullen waarschijnlijk zorgen dat ze met seo-technieken bovenin de nieuwe nieuwslijsten verschijnen.
Opmerkelijke voorbeelden
Een recent voorbeeld waar de persaankondiging bovenaan verscheen was dat van de Frans-Nederlandse SIM-kaartmaker Gemalto. Vorige maand bevestigde dit bedrijf het slachtoffer te zijn geweest van hacks door Amerikaanse en Britse spionnen.
Het verhaal oogstte veel media-aandacht, maar wanneer gebruikers een Google News-zoekopdracht deden naar Gemalto kwam eerst de verklaring van het bedrijf zelf naar boven waarin de hacks gebagatelliseerd werden.
Apple Watch
Ook de nieuwe Apple Watch die deze week werd gelanceerd leverde als eerst een link op naar een promotionele website voor het product.
apple_news.png
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid