Overslaan en naar de inhoud gaan

Google News plaatst PR-statements van bedrijven boven nieuwsberichten

Ook persberichten kunnen als eerste opduiken in zoekopdracht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een wijziging in de wijze waarop Google zoekresultaten in ‘nieuws’ presenteert heeft grote gevolgen voor pr-professionals en journalisten. Niet alleen nieuwsberichten worden bovenaan weergegeven, maar nu ook maar company statements en persberichten van bedrijven. Dat

related partner content for mobile comes here

Wanneer iemand voorheen in Google Nieuws iets zocht werden er alleen resultaten getoond van goedgekeurde nieuwssites van bijvoorbeeld kranten en tv-stations. Nu kunnen er dus ook bedrijfsberichten als eerste opduiken. Google had de ‘uitbreiding van bronnen’ in september al aangekondigd

Kritiek

Volgens een woordvoerster van Google is het doel om gebruikers op Google zo snel mogelijk het juiste antwoord op een vraag geven. ‘Dat kan betekenen dat er een artikel van een gevestigde uitgever of van een kleinere niche-uitgever als eerste wordt getoond of inderdaad misschien een persbericht.’

Er is al wel kritiek op het nieuwe algoritme van Google News. De maatregel kan gebruikers onterecht het idee bieden dat ze met journalistieke artikelen hebben te maken, aldus analisten.

Uitgevers niet blij

Ook uitgevers zullen niet blij zijn. Ze vinden al dat Google News parasitairt gedrag vertoont met ‘hun’ nieuwsberichten, maar nu linkt de zoekmachine ook nog direct naar persberichten. Dat zal nieuwsuitgevers veel webverkeer schelen.

Bedrijven hoeven niet te betalen om in de resultaten terecht te komen, en zullen waarschijnlijk zorgen dat ze met seo-technieken bovenin de nieuwe nieuwslijsten verschijnen. 

Opmerkelijke voorbeelden

Een recent voorbeeld waar de persaankondiging bovenaan verscheen was dat van de Frans-Nederlandse SIM-kaartmaker Gemalto. Vorige maand bevestigde dit bedrijf het slachtoffer te zijn geweest van hacks door Amerikaanse en Britse spionnen. 

Het verhaal oogstte veel media-aandacht, maar wanneer gebruikers een Google News-zoekopdracht deden naar Gemalto kwam eerst de verklaring van het bedrijf zelf naar boven waarin de hacks gebagatelliseerd werden. 

Apple Watch

Ook de nieuwe Apple Watch die deze week werd gelanceerd leverde als eerst een link op naar een promotionele website voor het product. 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in