Overslaan en naar de inhoud gaan

Floris van Bommel moet transparantie bieden, geen marketingverhaal

Rank a Brand luidt noodklok over duurzaamheid en communicatie in schoenenbranche
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Merkenvergelijker Rank a Brand luidt de noodklok over het gebrek aan transparantie en duurzaamheid bij schoenenmerken. Het geeft een negatief koopadvies voor maar liefst 80% van de schoenenmerken wegens gebrek aan transparantie.

related partner content for mobile comes here

Daaronder illustere namen als Fred de la Bretoniere en Floris van Bommel.

Kans op kinderarbeid

Volgens Rank a Brand blijkt de schoenensector hardleers in het eerlijker produceren van haar schoeisel. Bij de productie van leer en schoenen in lagelonenlanden is er grote kans op uitbuiting, kinderarbeid en zware milieuverontreiniging.

Birkenstock en Timberland oké

Doordat Rank a Brand haar criteria na 3 jaar heeft aangescherpt zijn de schoenenmerken verder weggezakt in de ranglijst.

Meer dan 80% van de onderzochte merken krijgt vooralsnog een negatief koopadvies. Van de grote merken scoren alleen Birkenstock en Timberland redelijk. Het sneakermerk Ethletic, dat vooral online verkrijgbaar is, staat op nummer 1.

Bekende merken zoals Dolcis, Manfield, van Lier en Geox hebben gedurende het onderzoek aangegeven dat zij dit jaar betere prestaties bekend zullen maken.

Ondoorzichtig

De lage scores zijn deels te verklaren uit het gebrek aan transparantie, waar de kledingsector die bijvoorbeeld wél steeds meer geeft.

De lage scores van chique merken zoals van Bommel en Fred de la Bretoniere zijn opvallend. Deze merken staan er namelijk om bekend dat ze hun leer en schoenen in Europa produceren, maar zij laten na om volledig inzicht geven in de productieketens.

Marketingverhaal niet genoeg

Rank a Brand-oprichter Niels Oskam: ‘Consumenten die op zoek zijn naar verantwoord gemaakte schoenen kunnen er ook bij deze merken niet zomaar vanuit gaan dat het schoeisel op een eerlijke manier wordt gemaakt. Een marketingverhaal is niet genoeg, bedrijven moeten gewoon transparant worden over de productie.’

Wereldverbeteraars zonder bewijs

Ook opvallend is dat alternatieve merken zoals Toms en El Naturalista zich als wereldverbeteraar profileren, maar onvoldoende hard maken dat hun schoenen op een eerlijke manier worden gemaakt.

Bekijk de volledige ranglijst hier.

Rank a Brand

Het onderzoek onder schoenenmerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van . Alle onderzochte schoenenmerken zijn voor publicatie van de resultaten uitgenodigd te reageren op de uitkomsten, 16 van de ruim vijftig schoenenmerken hebben inhoudelijk gereageerd.

 

Meer van Bommel:

Waarom Floris van Bommel kritiek krijgt op een fotoshoot in Zanzibar

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in