Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede vooruitzichten voor betaalde webdiensten

Nederlandse internetgebruikers zijn gezamenlijk bereid honderden miljoenen te betalen voor kwalitatief goede webdiensten. Dit blijkt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tientallen webdiensten die nu nog veelal gratis worden aangeboden hebben potentie als betaalde dienst.
In het onderzoek is een onderscheid gemaakt tussen de marktgrootte op basis van een abonnementsmodel en een pay-per-view (of pay-per-use) model. Antivirus diensten blijken de grootste Nederlandse markt te zijn wanneer gerekend wordt met het abonnementsmodel. De huidige maximale markt is 206 miljoen euro op jaarbasis. Webdiensten die een bijdrage leveren aan de veiligheid of gemak van de internet-consument scoren over het algemeen goed.

related partner content for mobile comes here

MAXIMALE HUIDIGE MARKT - ABONNEMENTEN  Webdienst Marktgrootte (euro) 1 Antivirus 206 miljoen 2 Software updates 180 miljoen 3 Internet bankieren 140 miljoen 4 Webspace 82 miljoen 5 Nieuws 62 miljoen

Van de 95 onderzochte diensten hebben maar liefst 39 de potentie om succesvol te worden in het genereren van consumentenomzet. Deze 39 diensten hebben ieder afzonderlijk een maximale potentiële markt van meer dan 200.000 betalende gebruikers. Voorbeelden zijn onder andere
antivirus diensten, e-cards, games, internet bankieren, logo's & ringtones, nieuws, routeplanners, SMS, software en veilingen. Voor sommige van de 39 kansrijke diensten is het percentage consumenten dat zeker bereid is te betalen zelfs hoger dan 20 procent.

Op dit moment vertonen breedband gebruikers de laagste betalingsbereidheid voor de onderzochte diensten, mobiele gebruikers daarentegen vertonen de hoogste bereidheid. Er geldt over het algemeen een lage betalingsdrempel voor al langer bestaande diensten, die met internet een nieuw distributiekanaal gevonden hebben (zoals software en internet bankieren). Daarentegen is er sprake van een hoge drempel voor internet specifieke diensten zoals chat, e-mail en zoekmachines.

Het blijkt dat de consument wil betalen voor webdiensten van hoge kwaliteit. De waargenomen kwaliteit wordt vooral bepaald door de actualiteit van de dienst (up-to-date zijn). Daarnaast spelen ook de prijs en het gemak een belangrijke rol. Hierbij geldt niet per definitie dat een webdienst laag geprijsd moet zijn. Een vierde belangrijke voorwaarde is dat de gebruiker absolute controle wil hebben over de totale kosten. In het verlengde hiervan ligt de conclusie dat de gebruiker een aversie heeft tegen lange opzegtermijnen en een voorkeur heeft voor pay-per-view of pay-per-use.

Het onderzoek bestond uit drie delen. Allereerst werkten meer dan 3.000 internetgebruikers mee aan een web enquête. Daarna werd kwalitatief onderzoek uitgevoerd door middel van groepsdiscussies met internet-gebruikers. Om alle conclusies in het juiste perspectief te plaatsen werden de belangrijkste bevindingen bediscussieerd door Merien ten Houten en het management van Multiscope.
In het kwantitatieve deel van het onderzoek werd respondenten gevraagd naar de betalingsbereidheid voor 95 diensten in segmenten als audio/video, fun, communicatie, e-commerce, financieel/professioneel, games, homepage/netwerk, naslagwerken, nieuws, media, software, unified messaging en veiligheid. Deze betalingsbereidheid werd in detail onderzocht op drie platforms: breedband, smalband en mobiel internet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in