Goede vooruitzichten voor betaalde webdiensten


Tientallen webdiensten die nu nog veelal gratis worden aangeboden hebben potentie als betaalde dienst.
In het onderzoek is een onderscheid gemaakt tussen de marktgrootte op basis van een abonnementsmodel en een pay-per-view (of pay-per-use) model. Antivirus diensten blijken de grootste Nederlandse markt te zijn wanneer gerekend wordt met het abonnementsmodel. De huidige maximale markt is 206 miljoen euro op jaarbasis. Webdiensten die een bijdrage leveren aan de veiligheid of gemak van de internet-consument scoren over het algemeen goed.
MAXIMALE HUIDIGE MARKT - ABONNEMENTEN  Webdienst Marktgrootte (euro) 1 Antivirus 206 miljoen 2 Software updates 180 miljoen 3 Internet bankieren 140 miljoen 4 Webspace 82 miljoen 5 Nieuws 62 miljoen
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Van de 95 onderzochte diensten hebben maar liefst 39 de potentie om succesvol te worden in het genereren van consumentenomzet. Deze 39 diensten hebben ieder afzonderlijk een maximale potentiële markt van meer dan 200.000 betalende gebruikers. Voorbeelden zijn onder andere
antivirus diensten, e-cards, games, internet bankieren, logo's & ringtones, nieuws, routeplanners, SMS, software en veilingen. Voor sommige van de 39 kansrijke diensten is het percentage consumenten dat zeker bereid is te betalen zelfs hoger dan 20 procent.
Op dit moment vertonen breedband gebruikers de laagste betalingsbereidheid voor de onderzochte diensten, mobiele gebruikers daarentegen vertonen de hoogste bereidheid. Er geldt over het algemeen een lage betalingsdrempel voor al langer bestaande diensten, die met internet een nieuw distributiekanaal gevonden hebben (zoals software en internet bankieren). Daarentegen is er sprake van een hoge drempel voor internet specifieke diensten zoals chat, e-mail en zoekmachines.
Het blijkt dat de consument wil betalen voor webdiensten van hoge kwaliteit. De waargenomen kwaliteit wordt vooral bepaald door de actualiteit van de dienst (up-to-date zijn). Daarnaast spelen ook de prijs en het gemak een belangrijke rol. Hierbij geldt niet per definitie dat een webdienst laag geprijsd moet zijn. Een vierde belangrijke voorwaarde is dat de gebruiker absolute controle wil hebben over de totale kosten. In het verlengde hiervan ligt de conclusie dat de gebruiker een aversie heeft tegen lange opzegtermijnen en een voorkeur heeft voor pay-per-view of pay-per-use.
Het onderzoek bestond uit drie delen. Allereerst werkten meer dan 3.000 internetgebruikers mee aan een web enquête. Daarna werd kwalitatief onderzoek uitgevoerd door middel van groepsdiscussies met internet-gebruikers. Om alle conclusies in het juiste perspectief te plaatsen werden de belangrijkste bevindingen bediscussieerd door Merien ten Houten en het management van Multiscope.
In het kwantitatieve deel van het onderzoek werd respondenten gevraagd naar de betalingsbereidheid voor 95 diensten in segmenten als audio/video, fun, communicatie, e-commerce, financieel/professioneel, games, homepage/netwerk, naslagwerken, nieuws, media, software, unified messaging en veiligheid. Deze betalingsbereidheid werd in detail onderzocht op drie platforms: breedband, smalband en mobiel internet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid