Consumentenbond kritiseert gemeentesites


De bond is teleurgesteld in de digitale dienstverlening van gemeenten en heeft vandaag in een brief aan minister Van Boxtel gevraagd om te zorgen dat gemeenten het goede voorbeeld gaan geven.
Minister Van Boxtel wil dat volgend jaar 25% van de overheidsdienstverlening aan de burger digitaal verloopt. Reden voor de Consumentenbond om een onderzoek te doen naar wat consumenten verwachten van de websites van gemeenten en naar de kwaliteit van dertig van die sites. Ook deed de bond een proef waarbij 25o keer per e-mail een eenvoudige vraag werd gesteld aan gemeenten. Uit het onderzoek blijkt dat veel internetgebruikers gemeentelijke zaken via de website of e-mail willen regelen. Maar de huidige gemeentesites bieden dit soort diensten veelal niet aan. Op de meeste sites kan er namelijk niet zoveel: de digitale dienstverlening blijft meestal beperkt tot bijvoorbeeld het doorgeven van een adreswijziging of het aangifte doen van hondenbelasting.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid