Geef het een naam
Boris Veldhuijzen van Zanten, Serial Entrepreneur en voorzitter van IPAN:
De naam Yahoo! werd door David Filo en Yerry Yang gekozen als opvolger van hun eerste naam "Jerry's Guide to the World Wide Web" en het staat voor "Yet Another Hierarchical Officious Oracle".
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVolgens onbevestigde bronnen gaven de oprichters van Google een techneut mondeling de opdracht om even 'Googol.com' te registreren. Hij verstond 'Google' en zo werd die naam geregistreerd. Toen de oprichters achter hun fout kwamen besloten ze deze aan te houden, mede omdat Googol.com al bezet was.
Het zijn twee voorbeelden van inmiddels niet meer weg te denken merken op internet die vrij willekeurig onstaan zijn. Voor bedrijven die inmiddels respectievelijk 60 en 120 miljard waard zijn is dat eigenlijk niet te geloven.
Het kiezen van een naam op Internet is een bijzonder proces. Je zoekt bij voorkeur namelijk niet de mooiste naam, maar de minst bekende naam. De logika hier achter? Mond op mond reclame bestaat eigenlijk niet online, 'word of mouse' wel.
Met andere woorden: een naam moet er goed uitzien in een email. De uitspraak doet er al minder toe. En de naam moet goed te vinden zijn via Google. Als je naam een te algemene term is geeft Google veel te veel zoekresultaten terug.
Het is dus verstandiger om een term te bedenken die karakter heeft en 0 zoekresultaten oplevert als je hem intypt in Google. Zo onstaan dus namen als Flickr.com, Orkut.com en Squidoo.com.
Schijnbaar onooglijke namen die je toch echt moet spellen voor je weet hoe je ze schrijft doen het prima in de online wereld.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid