Overslaan en naar de inhoud gaan

Geef het een naam

Boris Veldhuijzen van Zanten, Serial Entrepreneur en voorzitter van IPAN:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Boris Veldhuijzen van Zanten, Serial Entrepreneur en voorzitter van :

related partner content for mobile comes here

De naam Yahoo! werd door David Filo en Yerry Yang gekozen als opvolger van hun eerste naam "Jerry's Guide to the World Wide Web" en het staat voor "Yet Another Hierarchical Officious Oracle".

Volgens onbevestigde bronnen gaven de oprichters van Google een techneut mondeling de opdracht om even 'Googol.com' te registreren. Hij verstond 'Google' en zo werd die naam geregistreerd. Toen de oprichters achter hun fout kwamen besloten ze deze aan te houden, mede omdat Googol.com al bezet was.

Het zijn twee voorbeelden van inmiddels niet meer weg te denken merken op internet die vrij willekeurig onstaan zijn. Voor bedrijven die inmiddels respectievelijk 60 en 120 miljard waard zijn is dat eigenlijk niet te geloven.

Het kiezen van een naam op Internet is een bijzonder proces. Je zoekt bij voorkeur namelijk niet de mooiste naam, maar de minst bekende naam. De logika hier achter? Mond op mond reclame bestaat eigenlijk niet online, 'word of mouse' wel.

Met andere woorden: een naam moet er goed uitzien in een email. De uitspraak doet er al minder toe. En de naam moet goed te vinden zijn via Google. Als je naam een te algemene term is geeft Google veel te veel zoekresultaten terug.

Het is dus verstandiger om een term te bedenken die karakter heeft en 0 zoekresultaten oplevert als je hem intypt in Google. Zo onstaan dus namen als Flickr.com, Orkut.com en Squidoo.com.

Schijnbaar onooglijke namen die je toch echt moet spellen voor je weet hoe je ze schrijft doen het prima in de online wereld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in