Hoofdpijn voor bureaugroepen
Adverteerders worden steeds assertiever. Waren ze vroeger nog bereid om goede raad van het bureau te accepteren, nu zijn ze ervan overtuigd dat ze minstens zoveel creatief inzicht hebben als hun bureaus. Ook als het gaat om het combineren van verschillende disciplines – dm, pr, sp, online etc. - is de adverteerder allang niet meer bereid het bureau op z’n blauwe ogen te geloven. Met name de grotere bureaugroepen voelen zich daardoor onder druk gezet. Zo heeft Publicis de laatste paar jaar drastisch moeten snoeien in z’n personeelsbestand om de winst op peil te houden. Met als gevolg dat de bureaus die onderdeel uitmaken van de Franse bureaugroep met minder mensen meer werk moeten doen. Publicis-topman Maurice Lévy heeft nog steeds zijn hoop gevestigd op het global one stop shopping-model. Volges hem is het handig voor de klant als hij al zijn business kan onderbrengen bij één bureaugroep. Maar de achterliggende gedachte is natuurlijk dat het voor Publicis financieel interessant is als grote klanten als Renault en L’Oreal bereid zijn al hun werk aan Lévy c.s. toe te vertrouwen. Die bereidheid lijkt echter af te nemen: de adverteerder bepaalt zelf wel welke specialisten hij op de deelterreinen inzet. En als het bureau dan de broekriem moet aanhalen om renderend te blijven, is dat zijn probleem.
Bron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid