Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoofdpijn voor bureaugroepen

De regels van het spel tussen adverteerder en bureau zijn veranderd. De adverteerder maakt steeds meer de dienst uit, en dat bezorgt vooral…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adverteerders worden steeds assertiever. Waren ze vroeger nog bereid om goede raad van het bureau te accepteren, nu zijn ze ervan overtuigd dat ze minstens zoveel creatief inzicht hebben als hun bureaus. Ook als het gaat om het combineren van verschillende disciplines – dm, pr, sp, online etc. - is de adverteerder allang niet meer bereid het bureau op z’n blauwe ogen te geloven. Met name de grotere bureaugroepen voelen zich daardoor onder druk gezet. Zo heeft Publicis de laatste paar jaar drastisch moeten snoeien in z’n personeelsbestand om de winst op peil te houden. Met als gevolg dat de bureaus die onderdeel uitmaken van de Franse bureaugroep met minder mensen meer werk moeten doen. Publicis-topman Maurice Lévy heeft nog steeds zijn hoop gevestigd op het global one stop shopping-model. Volges hem is het handig voor de klant als hij al zijn business kan onderbrengen bij één bureaugroep. Maar de achterliggende gedachte is natuurlijk dat het voor Publicis financieel interessant is als grote klanten als Renault en L’Oreal bereid zijn al hun werk aan Lévy c.s. toe te vertrouwen. Die bereidheid lijkt echter af te nemen: de adverteerder bepaalt zelf wel welke specialisten hij op de deelterreinen inzet. En als het bureau dan de broekriem moet aanhalen om renderend te blijven, is dat zijn probleem.

related partner content for mobile comes here

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in