Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland land van tulpen en afwerkplekken

De Nederlandse overheid kiest de verkeerde benadering om Nederland internationaal op de kaart te zetten, vindt de SRM.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse overheid kiest de verkeerde benadering om Nederland internationaal op de kaart te zetten, vindt de .

related partner content for mobile comes here

Staatssecretaris Karien van Gennip heeft Nederlandse multinationals onlangs de om Neder-land te marketen.

Maar volgens Martin van der Sluis, programmamanager Marketingcommunicatie bij SRM, is dit een gemiste kans.

Door de verantwoordelijkheid voor de positionering van Nederland bij het bedrijfsleven neer te leggen, wordt ons land gemarket op detail- en productni-veau, in plaats van de positionering van het merk Nederland, zegt hij.

Buitenlanders associëren Nederland nu met: tulpen, klompen, molens, soft-drugs, afwerkplekken, abortus, euthanasie en het homohuwelijk.

Van der Sluis concludeert dat Nederland er maar niet in slaagt om de sterke punten te benadrukken.

Nederland zou zich, volgens SRM, moeten positioneren als: tolerant, sociaal, vooruitstrevend, evenwichtig en democratisch.

Deze aantrekkelijke waarden trekken namelijk buitenlandse bedrijven aan. Op dit moment heeft Nederland geen sterke economische positionering. Het imago is zeer gefragmenteerd en hierdoor onduidelijk.

Nederland heeft ook geen aansprekende producten om zich mee te positioneren, vindt Van der Sluis. Een land als bijvoorbeeld Finland heeft Nokia en positio-neert zich hiermee als innovatief.

Door het ontberen van zo'n sterk merk, moet Nederland zich positioneren met een waarde.

En daar springt een waarde sterk naar voren, volgens Van der Sluis: 'creativiteit'. Nederland als creatieve delta trekt ook zeker buitenlandse bedrijven aan.

Is iedereen het daarmee eens? Nederland als creatieve delta van Europa? Wie gelooft dat?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in