Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook stopt met sponsored stories

Facebook stopt in april met zijn gesponsorde stories. De advertentiemethode is al langer onderwerp van kritiek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Facebook-stories s de zijn advertenties die verschijnen in iemands nieuwsfeed op basis van de voorkeuren van diens vrienden. Bedrijven betalen ervoor dat deze berichten in je timeline terechtkomen

De gegevens van deze gebruikers wordt zonder toestemming gebruikt. Sinds de introductie in 2011 dien ontving Facebook daarom veel privacy-klachten over deze gesponsorde berichten. Het kwam ook tot een rechtszaak die geschikt werd voor zo’n 15 miljoen euro.

Nu wordt er dus afscheid van deze vorm van adverteren genomen. Volgens Facebook zijn zulke advertenties niet meer nodig, want bedrijven kunnen ook gewoon op hun eigen Facebook-pagina adverteren, ook bij mensen met vrienden die aangegeven hebben een bedrijf leuk te vinden.

Alle bestaande gesponsorde posts gaan in april over andere advertentievormen waarbij de zogenoemde ‘sociale context’, gegevens en foto van vrienden van de gebruiker, onderdeel zouden blijven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in