Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing met NFC

NFC oftewel Near Field Communication wordt meestal in één adem genoemd met mobiel betalen. Maar de technologie biedt ook interessante…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eind 2007 introduceerde Rabobank samen met snackketen Febo ‘kroketje trekken met de mobiel’. Consumenten met een telefoon met NFC (Near Field Communication)-chip konden bij Febo mobiel betalen. Toenmalig Rabo-bestuurslid Piet van Schijndel verwachtte dat een jaar later bijna alle toestellen een NFC-chip aan boord zouden hebben. Zo’n vaart zou het niet lopen. Pas dit jaar lijkt NFC alsnog door te breken. Steeds meer smartphones hebben een NFC-chip en alle grote Nederlandse banken omarmen de NFC-technologie. Daardoor is het niet ondenkbaar dat contant betalen, pinnen en chippen over een paar jaar volledig uit het dagelijks leven zijn verdwenen. ‘Tappen’ is het nieuwe betalen; met een mobiele telefoon of een betaalkaart die niet meer in een gleuf wordt gestoken, maar een paar seconden tegen een kastje wordt gehouden. De telefoon of betaalkaart is voorzien van een Near Field Communication (NFC)-chip. ING, ABN Amro en Rabobank hebben dit najaar een grote proef met mobiel betalen opgezet onder duizend inwoners en 150 winkeliers in Leiden. De eerste bevindingen zijn positief en een verdere uitrol wordt begin 2014 verwacht. Vaak wordt NFC in één adem genoemd met mobiel betalen, maar de technologie biedt ook diverse interessante marketingtoepassingen. Bijvoorbeeld bij loyaliteitsprogramma’s. Wie betaalt met zijn smartphone kan automatisch spaarpunten op zijn virtuele klantenkaart laten bijschrijven. En dat gemak zal de drempel voor deelname aan allerlei spaarprogramma’s verlagen. Belangrijker nog is de mogelijkheid om interactiviteit toe te voegen van (print)reclame. Dat kan ook met QR-codes, maar het lastige daarvan is dat je eerst de applicatie moet starten en de code moet scannen. Met NFC-overdracht is dat niet nodig. Print is eenvoudig interactief te maken. Kortingcoupons, filmprogramma’s en beursplattegronden worden gelijk naar de telefoon van de gebruiker verzonden.

related partner content for mobile comes here

Wat is NFC? Near Field Communication komt erop neer dat je draadloos kleine hoeveelheden informatie uit kunt wisselen binnen een straal van 4 centimeter. De chip in je mobiel communiceert met een ander NFC-apparaat, zoals betaalsystemen, andere smartphones of NFC-tags. Doordat de NFC-lezer is ingebouwd in je telefoon, hoef je geen app meer te downloaden om een NFC-tag te lezen, zoals bij een QR-code. Je hoeft ook geen wachtwoord in te voeren, zoals bij Wifi. Tegenwoordig beschikken de meeste Android-telefoons in het midden en hoger prijssegment over de NFC-techniek. Eigenlijk houdt alleen Apple met

NFC & Outdoor Advertising
Outdoor-reclame Outdoor-exploitant Clear Channel Hillenaar introduceert als eerste exploitant een permanent interactief netwerk voorzien van NFC. Het netwerk biedt adverteerders een directe mogelijkheid tot interactie met passanten. Het eerste interactieve netwerk in Nederland biedt 250 vakken op strategische locaties in en nabij drukbezochte winkelgebieden, stations en parkeergarages in grote steden als Amsterdam, Eindhoven, Den Haag, Maastricht en Rotterdam. De panelen worden voorzien van een permanente interactieve tag waarin een NFC-chip en een QR-code zijn verwerkt. Clear Channel creëert hiermee een uniek permanent interactief netwerk voor adverteerders. Het netwerk levert bovendien waardevolle rapportages om de effectiviteit te meten, gebaseerd op gegevens zoals tijd, locatie (GPS), type telefoon en provider. NFC en QR maken het mogelijk voor consumenten om met hun smartphone via een simpele ‘tik’ of ‘scan’ informatie uit te wisselen en transacties uit te voeren. De toevoeging van een QR-code op de interactieve tag zorgt ervoor dat ook consumenten bereikt worden met een telefoon die nog geen NFC ondersteunt.

CASE: NFC-Fangate Hoewel veel retailers nog twijfelen aan de waarde van sociale media, kan de combinatie met NFC juist synergie creëren in consumenten- engagement.Met de Facebook Fangate van RealLifeConnect kunnen klanten, die tevens lid van de Facebook Fanpage zijn, met hun NFC-klantenkaart of smartphone inchecken bij de Facebook Fangate in de winkel. Hierdoor kan de klant direct worden beloond (Klik voor meer info).

Einde Bluetooth en QR?
Op marketinggebied lijkt NFC andere mobiele toepassingen in de schaduw te stellen. Bluetooth marketing leek zeven jaar geleden de ideale manier voor merken om hun boodschappen draadloos onder de aandacht van de ‘connected consumer’ te brengen. Veel consumenten waren echter niet gediend van ongevraagde boodschappen en velen hadden de batterijslurpende Bluetooth-toepassing op hun mobiel uit staan. Quick Response (QR)-codes worden alleen in een pull-marketingstrategie gebruikt. De consument dient immers zelf het initiatief te nemen. Door het scannen van een QR-code kan hij extra informatie op zijn smartphone ontvangen. In de praktijk blijkt echter dat de door QR opgehaalde informatie niet altijd toegevoegde waarde biedt. Doordat de consument voor het scannen van een QR-code altijd eerst een app moet opstarten, is de respons vaak beperkt. Bij NFC hoef je je smartphone alleen maar in de buurt van de ‘NFC tag’ te houden. In veel gevallen zal NFC steeds vaker QR- en Bluetooth- activiteiten overnemen.

CASE: Samsung en Jeans Online

Begin dit jaar heeft Jeans Online een pop-up-store geopend, waar via Samsung NFC-TecTiles spijkerbroeken mobiel gekocht konden worden. De Jeans Online/Samsung- campagne was erg succesvol en bracht direct NFC en Samsung TecTiles onder de aandacht van het grote publiek. De nieuwe manier van mobiel betalen had als resultaat een groei van 14 procent store traffic en 9 procent omzetstijging. Steeds meer smartphones, waaronder de Samsung Note 3 en SIV hebben de NFC-mogelijkheid in zich. NFC staat momenteel nog in de kinderschoenen, maar de (toekomstige) initiatieven van banken, telefoonfabrikanten en merken voorspellen dat NFC een veel gebruikte toepassing gaat worden. John Devlin van ABI Research verwacht zelfs dat in 2014 meer dan een half miljard devices een NFC chip hebben: ‘NFC has reached the point of no return. It all hinged on handsets; and next year we will see more than half-a-billion devices in the hands of consumers as it becomes more widely integrated.&; (Klik voor meer info).
CASE McDonalds Happy Table Al enkele jaren roepen diverse specialisten dat het creëren van een beleving van essentieel belang is om klanten je winkel in te krijgen. McDonald’s doet dit al sinds het begin van zijn bestaan en in veel recente initiatieven speelt Mobile een belangrijke rol. Een voorbeeld: omdat de vierkantemeterprijzen in Singapore enorm hoog zijn, hebben McDonald’s-vestigingen daar geen aparte speelruimte voor kinderen. Om hier toch een oplossing voor te vinden, lieten zij een NFC-tafel ontwikkelen, waar kinderen mobile games op kunnen spelen. De NFC-tafel is als het ware connected met de NFC-smartphones en tablets. Het Happy Table-project is ontwikkeld door DDB en zal na Singapore ook in andere Aziatische landen worden geïntroduceerd (Klik voor meer info).

Dit artikel is onderdeel van de commerciële Mobile Special ism Samsung (Adformatie Week 52)

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in