Overslaan en naar de inhoud gaan

F*** de sollicitant

‘”Gelukkig komt er binnenkort een recessie. Kunnen we weer goedkoop mensen aannemen”. Ooit gehoord bij werkgever (waar ik in dienst…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Respect voor mogelijke nieuwe medewerkers is bij sommige bedrijven en hun HR-afdelingen ver te vinden, iets wat zo tegen de huidige tijdsgeest indruist.

related partner content for mobile comes here

Hoe wrang is het om sommige vacatureteksten te lezen.

De lijst is lang, maar ik noem drie voorbeelden van vacatures voor een journalistieke functie:

- Unlimited Communication Concepts zoekt een redacteur/copywriter eindredacteur. Onderaan de staat: ‘Wij sturen geen afwijzingsbrieven. Indien je binnen 4 weken na toezending van je sollicitatie geen bericht hebt ontvangen, dan hebben wij besloten af te zien van verdere kennismaking.’

Een onderneming die geen greintje beleefdheid toont naar geïnteresseerden. Hoeveel moeite is het om in een middagje een standaard afwijsbrief samen te stellen en te versturen? Een standaard afwijsbrief getuigt ook niet van veel betrokkenheid, maar het is in mijn ogen het minste dat je als bedrijf dient te doen. Zeker omdat de sollicitant ook zweet en tijd in het schrijven van de sollicitatiebrief heeft gestopt.

- Bureau ‘voor tijdelijke en blijvende redactiekracht’ De Redactie schrijft bovenaan de :

‘Dit is een vacature die wij eerder in behandeling hebben gehad. Wij verzoeken kandidaten die eerder hebben gereageerd vriendelijk om niet nogmaals te reageren.’

Zeker, ik begrijp dat het zoeken naar een goede nieuwe medewerker een tijdrovende klus is. Maar hoeveel moeite kan het zijn om de brieven te schiften van mensen die al eens hebben gesolliciteerd? Is dat niet een van de reden waarom een bedrijf zo’n bureau inhuurt? Om de voorselectie in sollicitatieproces netjes en professioneel voor zijn rekening te nemen?

Ik begrijp dat men geen brieven van mensen wil ontvangen die in de eerste ronde al zijn afgevallen, maar moet je dat en public tonen? Bovendien, denkt men dat sollicitanten tegenwoordig zo desperate zijn dat ze opnieuw zullen solliciteren naar een vacature waarvoor ze zijn afgewezen? Denkt men inmiddels zo over het actief werkzoekende deel van de bevolking?

En dan onderstaande :

NL UNLIMITED ZOEKT NIEUWE
Hoofdredacteur
(M/V)
Graag zien we je sollicitatie met CV, een motivatie en voorbeelden van je werk binnen twee weken tegemoet. Mail

Geen informatie over het bedrijf. Wat kan NL Unlimited de potentiële nieuwe medewerker bieden? Waarom zou hij/zij daar zijn/haar kostbare tijd gaan besteden? Wat is de vergoeding voor zijn/haar creativiteit/passie/motivatie/arbeidsethos?

Ik zou bijna Sharon van Boomerang mailen met het volgende: ‘Bel me maar voor een afspraak. En voor voorbeelden van mijn werk: google op “Kari-Anne Fygi”. Groet.’

Wat een desinteresse!

Er is al een tijdje een discussie gaande over social media en in hoe verre medewerkers van ondernemingen het gezicht/de stem van de onderneming in social media kunnen/moeten zijn.
Je kunt een mening hebben over de noodzaak van een , maar waar het in ieder geval op duidt, is een vergroot bewustzijn bij marketeers en de pr- en communicatie-afdelingen dat mensen een belangrijk onderdeel van het bedrijf vormen.

HR-afdelingen kunnen een voorbeeld nemen aan deze marketeers, want respect voor sollicitanten ontbreekt bij bovenstaande bedrijven en bureau.

Enkele reacties op Twitter:

Identiteitsmarketeer twitterde: ‘Vacatures missen vaak info over wie zij zijn, waar ze voor staan. Je kunt dan geen “match” maken.’

Copywriter twitterde: ‘Ooit als personeel weer schaars wordt zullen ze het weten. Arrogant gedoe.’

Marketeer : ‘Als je op die vacatures reageert, ben je toch eigenlijk ook wel een vrij kansloze lul (m/v) ;-)?'

: ‘Respectloze houding kunnen bedrijven zich helemaal niet veroorloven.’

Over het niet reageren op ingestuurde sollicitaties en het niet versturen van afwijzingsbrieven, twitterde werkzoekende pr’er : ‘Bijna niemand doet dat tegenwoordig... dat maakt het solliciteren zo frusterend :)'

Om eventueel meelezende HR-mensen een tip te geven: hier een voorbeeld uit een goede :

‘Solliciteren?
Als je denkt dat Feller Media een bedrijf voor jou is en je weet zeker dat je ruimschoots aan het profiel voldoet aarzel dan niet om te solliciteren via info[at]fellermedia.nl. Omdat we de vacature snel willen invullen zullen we snel reageren en bij interesse direct een gesprek inplannen.’

Respect en beleefdheid. Zo moeilijk is het niet. En het imago van je bedrijf wordt er alleen maar beter van.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in