Overslaan en naar de inhoud gaan

Emotie en ratio lopen door elkaar heen

We moeten anders gaan denken over de werking van reclame. Hersenonderzoek toont aan dat de menselijke geest minder simpel werkt dan veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We komen steeds meer te weten over de werking van reclame, en dat is mede te danken aan de toepassing van hersenonderzoek. Zo blijkt dat reclame die een appèl doet op onze emoties, opgeslagen wordt in het langetermijngeheugen en dus langer meegaat. Daarnaast wordt uit onderzoek duidelijk dat het onderscheid tussen rationele en emotionele reclame veel minder eenvoudig te maken valt dan menigeen vermoedt. De meeste reclamemakers gaan ervan uit dat je met imagoreclame het merk emotioneel kunt laden en dat je met bijvoorbeeld actiereclame informatie kunt overbrengen. Uit hersenonderzoek blijkt dat consumenten zich vaak niets aantrekken van die rechtlijnige indeling. Ze bepalen zelf of reclame een emotionele of rationele werking heeft. Meestal is die werking overigens tweeledig, en appeleert een commercial zowel aan het verstand als aan het gevoel. Dus is het ook bij de zogenaamd rationele reclame belangrijk om het emotionele effect te meten. Want die emotionele impact vormt de voornaamste kracht van reclame.

related partner content for mobile comes here

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in