Overslaan en naar de inhoud gaan

DreamForce 2012: de sociale revolutie draait om vertrouwen

Het DreamForce-event van 18 tot 21 september in San Francisco is het grootste IT-event ooit. Meer dan 90.000 bezoekers, 800 sessies, 10…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het van 18 tot 21 september in San Francisco is het grootste IT-event ooit. Meer dan 90.000 bezoekers, 800 sessies, 10 keynotes.

related partner content for mobile comes here

Een Dreamforce-event is als een kerkdienst. De dienst van de IT-bedrijf Salesforce.com.

Of zoals Gordon Evans, senior director of product marketing Marketing Cloud (een van de nieuwe services van het bedrijf) zegt: ‘Are you ready to dream?’ Het is even wennen als sprekers vergezeld van moderne muziektonen al rennend het podium opspringen en Salesforce.com-ceo Marc Benioff (48) strak in het pak - maar met opvallende sneakers - diverse klanten aankondigt in korte gesprekken, die vooral bestaan uit oneliners. De sprekers zelf zijn tijdens de eerste keynote diverse (hippe) marketeers van Salesforce.com die de verschillende nieuwe diensten (onder andere Work.com, Chatterbox, ) aankondigen.

Burgemeester
Een belangrijke verkeersader in de binnenstad is afgesloten om bij het Moscone Center het een en ander in goede banen te leiden. De burgemeester van San Francisco komt persoonlijk op het podium het bedrijf en het publiek even bedanken (denk aan het geld dat 90.000 bezoekers in die vier dagen in de stad uitgeven).

MC Hammer (ja, die) opent het geheel op woensdagochtend. Al dat Hollywoodgebeuren (zijn er geen lelijke ceo’s of marketeers van al die bedrijven die aan het woord komen?), de salespraatjes (alles is ‘terrific’, ‘great’, ‘awesome’) leiden af van de boodschap dat dit ‘social IT-bedrijf’ verkondigt. Namelijk dat social écht, écht heel belangrijk is.

Marc Benioff (head of marketing bij Oracle op zijn 27ste) noemt het ‘The Social Revolution’.

Community rondom vliegtuigmotor
En niet alleen een revolutie voor consumenten, maar ook voor bedrijven intern én b2b. Want zelfs een bedrijf als General Electric (omzet 147 miljard dollar) zegt het, uit monde van ceo Jeff Immelt en Charlene Begley, president & ceo, GE Home & Business Solutions: ‘GE is social’. Zo heeft dit bedrijf communities rondom een CAT-scanner, turbine, vliegtuigmotor, met medewerkers en klanten in de community. Het is nu bezig zijn salesteam digitaal te ontwikkelen.

Benioff is van mening dat zakelijke communicatie/conversatie op dezelfde manier moet worden veranderd als hoe Facebook en Twitter die conversatie voor consumenten hebben veranderd en ‘ongelofelijke loyaliteit en liefde creëren.’
Social verandert de wereld op ongekende manier, zegt de man met de hippe schoenen: ‘Kijk maar hoe een video op YouTube op dit moment de wereld raakt.’

Niet Zuckerberg maar Benioff
Natuurlijk weten we dat allang. Toch? Maar Marc Benioff (hij noemt zichzelf ‘cloud computing driver, catalyst and evangelist’) vertelt het nog maar eens. Tijd voor revolutie.
Fortune schrijft ( februari, 2012) dat hoewel Facebook de online sociale revolutie heeft doen ontspruiten, het vooral Benioff is en niet Mark Zuckerberg die deze revolutie luidruchtig aan de man brengt.

Forbes
Salesforce.com is door dit tijdschrift twee jaar achter elkaar tot (Amazon staat op 2) uitgeroepen. Het is mede groot geworden door het opkopen van kleine bedrijven en start-ups (zoals recent Radian6 en BuddyMedia).

Dinosaurussen
Concurrenten zijn Sap, Adobe, Oracle, hoewel Salesforce.com deze bedrijven dinosaurussen noemt omdat ze vaak nog met offline software werken. SalesForce klopt zichzelf op de borst vanwege het feit dat hun enterprise software geen software is, maar apps ‘in the cloud’ waar klanten abonnementen op nemen. Want dat is de toekomst, meent Salesforce.com. geeft het bedrijf gelijk: het onderzoeksbureau verwacht voor de cloud-computingmarkt dit jaar een groei van 20 procent, met een omzet van 109 miljard dollar.

Salesforce.com is de eerste ‘cloud company’ die naar verwachting dit jaar drie miljard dollar aan omzet zal binnenhalen. Maar dat heeft Salesforce.com niet in zijn eentje bereikt. Benioff: ‘We staan op de schouders van giganten.’ Giganten als General Electric, Virgin, Ford, Yelp, Facebook, Twitter en vele andere partners en klanten. Acht van de tien grootste adverteerders in de Verenigde Staten zijn klant.

Onderzoeken
Business wordt niet social, het is al social, met sociale media en social computing. Benioff strooit met onderzoeken: ‘70 procent van de bedrijven gebruikt social reeds in de bedrijfsvoering’, aldus Benioff. (Forbes ziet het .)

Sociale media zullen 1,3 miljard dollar toevoegen aan de economie gaf in juli dit jaar aan.
geeft aan dat er een jaarlijkse groei is van 47 procent in uitgaven aan social networking.
: Ceo’s geven aan dat social een van de twee belangrijkste manieren wordt om in contact te treden met klanten, ten koste van traditionelere methoden.

In 2017 zullen cmo’s meer geld uitgeven aan IT dan cio’s, geeft aan.

Revolutie van vertrouwen
Benioff: ‘Het gaat niet om hoe en wanneer we “connecten”, het verandert hoe we business doen. Om die sociale revolutie tot volle wasdom te laten komen, heb je vertrouwen nodig. Benioff: ‘Eigenlijk is het een revolutie van vertrouwen.’ Alleen als men het zaakje vertrouwt, geeft men informatie en data.
Het wordt maar weer eens gezegd: social is de grootste verandering sinds zestig jaar (men denke aan de tv-soapseries van Procter & Gamble). ‘Social heeft chaos in marketing gecreëerd.’ En nog een gelikte one-liner: ‘Het gouden tijdperk van marketing is nu aangebroken’.
David Fischer, VP business & marketing partnerships Facebook geeft aan: ‘Marketing is meer dan brand management, het is ook business management’.

En al dat sociale gebeuren wordt ook nog eens mobiel. Want, zoals een van de sprekende cmo’s aangeeft: ‘Als je je vrienden niet in je zak met je meedraagt, is het alsof je niet kunt ademen.’ En dat geldt ook voor medewerkers en bedrijven.

Binnenkort op MarketingOnline interviews met:
- Gordon Evans, senior director of product marketing voor Salesforce Marketing Cloud
- Rob Begg, vice president marketing voor Salesforce Marketing Cloud
- Jaap van Gent, directeur The Selfservice Company
- Ludo Raedts, directeur Webcare Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in