Flinke stijging kans en cadeau acties eerste halfjaar 2012


Stijging met name te danken aan EK voetbal
Uit cijfers van Nielsen van eind juli bleek dat de netto bestedingen voor tv-reclame in het eerste halfjaar van 2012 met 3,5% zijn gedaald ten opzichte van 2011. Een nieuw dieptepunt. Promotional Partners vergeleek deze daling met het in het eerste halfjaar van 2012 gevoerde aantal landelijke joint promotions. In het eerste halfjaar van 2011 kwam de stijging van het aantal joint promotions ten opzichte van het eerste halfjaar van 2010 nog voort uit het feit dat de branches die onder druk staan (automotive, financiële dienstverlening etc.) een flinke stijging aan joint promotions lieten zien. De stijging van het aantal joint promotions in het eerste halfjaar van 2012 t.o.v. 2011 (+4,2%, absoluut 4.074 t.o.v. 3.911) is voornamelijk te danken aan het EK voetbal in Polen en Oekraïne. In de maanden januari tot en met april 2012 is het aantal joint promotions namelijk vergelijkbaar met de cijfers van 2011, resp. 2.515 t.o.v. 2.527). In de maanden mei en juni 2012 zien we echter een flinke stijging ten opzichte van mei en juni 2011, namelijk +7% en +20%. In absolute aantallen betekent dit stijgingen van resp. 47 en 128(!) landelijke joint promotions. De stijging in mei en juni 2012 komt voornamelijk voort uit (EK) kans- en cadeau acties. In deze 2 maanden steeg het aantal kansacties met 28% (+195 absoluut), terwijl het aantal cadeau acties met maar liefst 84% (!) steeg (+192 absoluut). Dit terwijl het aantal kortingsacties gedurende de maanden mei en juni met maar liefst 77% daalde t.o.v. mei en juni 2011 (absoluut 202 acties). Wat tenslotte nog opvalt, is dat het aantal joint promotions in de branche uitgeverijen verder gedaald is van 43% naar 40%, terwijl het aantal joint promotions in de branches retail en supermarkt/FMCG wederom gestegen is van resp. 21% naar 26% en van 12% naar 16%. In deze branches is het fenomeen joint promotions duidelijk flink terrein aan het winnen!
Verwachting: stabiliteit in aantal joint promotions in tweede helft 2012
Promotional Partners spreekt de verwachting uit dat er in de tweede helft van 2012 stabiliteit zal optreden m.b.t. het aantal joint promotions: ‘Ondanks dat het maandrecord wederom is verbroken (mei 2012 met 784 joint promotions in één maand!), zal de ’rust’ enigszins terugkeren. Juli tot en met oktober zijn traditiegetrouw wat rustigere maanden, maar in november en december zal het weer losbarsten! Het moet raar lopen als we het aantal van 2011 (7.385) niet gaan overtreffen’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid