Overslaan en naar de inhoud gaan

'Drankmerken redden imago met voorlichting'

Producenten van alcoholische dranken die hameren op het verantwoord gebruik van alcohol, doen dat alleen om hun eigen imago op te vijzelen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een rapport van daarover werd dinsdag gepubliceerd. Trouw meldt dat het volgens de stichting niet aannemelijk is dat voorlichtingscampagnes van producenten effect hebben op het drinkgedrag van jongeren.

related partner content for mobile comes here

Het rapport beschrijft de trends op het gebied van alcoholreclame en -marketing in Nederland in 2008. Stap telde dat jaar 55 verschillende alcoholreclames op tv, een lichte daling ten opzichte van 2007 (64). Van die commercials bevat bijna 13 procent een duidelijke boodschap over verantwoord alcoholgebruik. 'Er is een explosieve stijging van het aantal "voorlichtingscampagnes" van producenten van alcoholische dranken. Consumenten, meestal jongeren, worden erop gewezen dat het verstandig is om verantwoord te drinken. Dat lijkt een positieve ontwikkeling, maar het blijkt geen enkel effect te hebben op het drinkgedrag', zo stelt het instituut.

Volgens Stap leiden de voorlichtingscampagnes af van maatregelen die bewezen effectief zijn, zoals het instellen van minimumprijzen. 'We hopen dat de minister dit rapport meeneemt bij het maken van nieuw beleid.'

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (), het campagnebureau van de alcoholindustrie, stelt een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik en het terugdringen van alcoholmisbruik te leveren. 'Als we geen voorlichting geven, is het een schande en als we onze verantwoordelijkheid nemen is het kennelijk ook niet goed. Ik heb het rapport van Stap met veel verbazing gelezen. Het is erg kort door de bocht', zegt een woordvoerder van Stiva.

Bron: Trouw (Joop Bouma)/ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in