DM Barometer Q3: budget voor dialoogmarketing stijgt


Om een vergelijking te kunnen maken met alle voorgaande kwartalen, is ook in het derde kwartaal van 2009 de vraag gesteld welk percentage van het totale marketingbudget is ingezet voor dialoogmarketing. Uit de resultaten blijkt dat gemiddeld 43 procent van het marketingbudget aan dialoogmarketing is besteed. Ten opzichte van het 1e kwartaal van 2009 betekent dit een stijging van 13,2 procent, en in vergelijking met het derde kwartaal van 2008 is een stijging van 14,3 procent te zien.
Het merendeel van de bedrijven (56 procent) heeft in 2009 een totaal marketingbudget van minder dan 50 duizend euro. 22 procent heeft een budget tussen € 50.000 - 250.000 en 15 procent heeft tussen 250 duizend – één miljoen euro te spenderen. De overige 7 procent van de bedrijven heeft een budget van meer dan een miljoen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWelke factoren zijn van invloed op de keuze om een dialoogmarketingkanaal wel of niet in te zetten? Bijna alle marketeers (95 procent) laten de keuze om een dergelijk kanaal wel of niet in te zetten beïnvloeden door kostenefficiency. Ook segmentatiemogelijkheden en accountability zijn sterk van invloed op deze keuze, respectievelijk 86 procent en 80 procent. Minder dan de helft van de marketeers laat de keuze beïnvloeden door factoren als consumentenirritatie (48 procent) en zelfregulering/wetgeving (42 procent).
Bestedingen aan dialoogmarketing
Aan de marketeers is ook de vraag gesteld hoe men denkt dat de uitgaven aan dialoogmarketing in het Nederlandse bedrijfsleven in 2009 uitvallen ten opzichte van vorig jaar, wanneer zij de huidige kredietcrisis in gedachten houdt. 52 procent van de marketeers denkt dat de uitgaven hoger zijn dan in 2008. Daarentegen verwacht 23 procent dat de uitgaven lager uitvallen en een kwart van de marketeers stelt dat deze gelijk zullen zijn.
De DM Barometer enquête wordt twee keer per jaar digitaal uitgezet onder de abonnees van de nieuwsbrief van DDMA, Communicatienieuws en Marketing Online. De enquête bestaat uit meerkeuzevragen, een aantal open vragen en stellingen. Ook zijn er enkele terugkerende vragen waarmee inzicht wordt verkregen in de trends op de lange termijn. De enquête wordt elke keer zodanig aangepast dat deze aansluit op de huidige trends en ontwikkelingen waardoor de DM Barometer interessante bevindingen blijft opleveren.
Het hele onderzoek staat in het oktobernummer van het Tijdschrift voor Marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid