Overslaan en naar de inhoud gaan

Deze jonge onderzoekers snappen hoe je wetenschap uitlegt aan het publiek

Nederlandse winnaar van FameLab Bert Vercnocke laat met ballonnen zien hoe het heelal uitdijt
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Welke wetenschapper kan het beste zijn onderzoek uitleggen aan het publiek? Dat is de vraag bij , een internationale wedstrijd waaraan honderden jonge onderzoekers uit meer dan 25 landen aan meedoen.

related partner content for mobile comes here

Cheltenham Science Festival

In Nederland zijn in februari en maart bij zes universiteiten voorrondes gehouden. De twaalf winnaars daarvan streden op vrijdagavond 22 april tegen elkaar in de landelijke finale in Utrecht. Er waren twee prijzen te winnen; de juryprijs – een ticket voor de internationale finale op het Cheltenham Science Festival in de UK, en de publieksprijs – een stage bij de redactie van De Kennis van Nu.

Pitches

Met twaalf afwisselende pitches, waaronder veel onderwerpen uit de neurowetenschappen, had de jury een lastige klus. De winnaar werd , onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam. Hij gebruikte ballonnen om effectief uit te leggen hoe het heelal uitdijt.

Cognitive Neuroscience

Voor de publieksprijs had iedereen in de weken voor de finale kunnen stemmen via internet, en ook tijdens de avond was er voor het publiek nog de kans om te stemmen. Deze prijs ging uiteindelijk naar de Groningse masterstudent Cognitive Neuroscience Timothy Sondej, die met zijn mensen zodanig had weten te beïnvloeden, dat ze inderdaad op hem stemden.

De internationale finale van FameLab vindt plaats op het Cheltenham Science Festival, van 7 tot 12 juni.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in