Overslaan en naar de inhoud gaan

De vicieuze prijzencirkel

Onderhandelen met de klant over de prijs van producten is heilloos. Het leidt alleen maar tot steeds verdere concessies
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als er ruimte is om over de prijs van een artikel te onderhandelen, zal de consument zich die kans niet laten ontgaan. En verkopers gaan meestal maar al te gemakkelijk mee in dat spel. De nadruk op prijs in plaats van kwaliteit heeft echter kwalijke gevolgen voor zowel de inkomsten als de kosten van de producent. Het leidt tot ongecontroleerde kortingen die niets meer van doen hebben met de kwaliteit van een product of het volume van de omzet, en tot tijd- en geldverslindende onderhandelingen.

related partner content for mobile comes here

Om de cirkel te doorbreken moeten er drastische maatregelen worden genomen, te beginnen met het eerlijk onder ogen zien van het probleem. Vervolgens dient te worden vastgesteld waar het echte knelpunt zit: in het prijsbeleid zelf, in het verkoopteam dat te makkelijk toegeeft? Is dat eenmaal duidelijk dan moet er een alternatief onderhandelingsproces worden ontwikkeld, met als uitgangspunten:

Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in