De vicieuze prijzencirkel


Als er ruimte is om over de prijs van een artikel te onderhandelen, zal de consument zich die kans niet laten ontgaan. En verkopers gaan meestal maar al te gemakkelijk mee in dat spel. De nadruk op prijs in plaats van kwaliteit heeft echter kwalijke gevolgen voor zowel de inkomsten als de kosten van de producent. Het leidt tot ongecontroleerde kortingen die niets meer van doen hebben met de kwaliteit van een product of het volume van de omzet, en tot tijd- en geldverslindende onderhandelingen.
Om de cirkel te doorbreken moeten er drastische maatregelen worden genomen, te beginnen met het eerlijk onder ogen zien van het probleem. Vervolgens dient te worden vastgesteld waar het echte knelpunt zit: in het prijsbeleid zelf, in het verkoopteam dat te makkelijk toegeeft? Is dat eenmaal duidelijk dan moet er een alternatief onderhandelingsproces worden ontwikkeld, met als uitgangspunten:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid