
Afgelopen zomer kondigde Colgate aan dat mensen hun oude tandenborstel konden inruilen voor een gloednieuwe 'ProClinical A1500' tandenborstel, gratis.
Deze tandenborstels werden uitgedeeld vanuit een kraampje bij het Londense Waterloo station. Er was de avond ervoor een “Big Electric Brush Swap” advertentie te zien in the Evening Standard, The Times, en er was buitenreclame.
Vacatures
Communicatieadviseur
StadlanderProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BVOnline Advertising Consultant (NL)
VONQColgate hoopte op enkele honderden geinteresseerden, maar had de aanloop danig onderschat. De 750 tandenborstels die waren gereserveerd voor deze stunt, waren al heel snel op. Vervolgens klaagden consumenten bij de Advertising Standards Authority (ASA) dat Colgate ze had misleid.
Colgate verdedigde zich door te zeggen dat ze zich qua aantallen hadden gebaseerd op een gelijksoortige promotie, een maand eerder. Daarnaast konden consumenten die achter het net hadden gevist, ook online terecht voor een aanbod. De ASA concludeerde echter dat Colgate de respons had onderschat en stelde de klagers in het gelijk.
Philips
Concurrent Philips maakte het vervolgens nog wat erger voor Colgate, met een inhaker op de mislukte stunt, waarin het stelde dat ‘de beste dingen niet gratis zijn’.
Bron: Marketingweek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee