
Het bureau ondervroeg 150 Nederlandse bedrijven die gebruik maken van e-mailmarketing.
Enkele uitkomsten:
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROS(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWZo'n 40 procent van de bedrijven verstuurt mailings zonder verkregen opt-in of opt-out mogelijkheid, of weet zelfs niet wat die termen inhouden. En meer dan de helft van de bedrijven weet niet wat spam is. Ook heeft men weinig zicht op het succes van de e-mailmarketingcampagne. En de meerderheid van de bedrijven weet niet of de respons op hun mailings hoger is dan bij de concurrentie.
Acht op de tien bedrijven die gebruik maken van e-mailmarketing versturen nieuwsbrieven. Men maakt veel minder gebruik van e-folders, e-mailfacturen of viral marketing. De grote meerderheid van de bedrijven voert de e-mailmarketing volledig zelf uit. Men besteedt nauwelijks uit aan gespecialiseerde bedrijven. Het voornaamste doel van de e-mailings: het verstrekken van informatie. Van het genereren van omzet of acquisitie van nieuwe klanten is minder vaak sprake.
Toekomstverwachtingen
De meeste bedrijven denken dat het belang van e-mailmarketing toe zal nemen, met name in de vorm van e-mailings. Ongeveer vier op de tien verwacht over vijf jaar zelfs helemaal geen papieren mailings meer te versturen. Het succes van e-mailmarketing vormt echter ook een bedreiging. Op dit moment vindt 42 procent al dat het huidige aantal e-mailings een succesvolle e-mailmarketingcampagne kan bedreigen.
Er is dus nog ruimte voor kennisverbetering als het gaat om e-mailmarketing. De E-mail Marketing Associatie (EMMA) maakte daarom tijdens de uitreiking van de e-mailmarketingawards (donderdag 6 september) dan ook bekend te starten met een E-mailmarketing Benchmark. Via dit Benchmarkonderzoek (in samenwerking met De Vos & Jansen en Twinkle) kunnen Nederlandse bedrijven dan zien hoe zij scoren ten opzichte van landelijk gemiddelde scores.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee