Afmeldlink e-mail opnieuw grootste bron marketingklachten
Ruim de helft van de klachten (53%) die Privacywaarborg.nl ontvangt, gaan over een niet-werkende afmeldhyperlink bij e-mailnieuwsbrieven.
Voor het tweede jaar op rij blijkt een niet-werkende afmeldlink bij e-mail de meeste marketingklachten op te leveren. Dit maakt de DDMA Privacy Autoriteit bekend in zijn Jaarverslag 2011. Als iemand vindt dat bedrijven onzorgvuldig omgaan met zijn gegevens bij het toesturen van reclame, kan hij klagen bij het online klachtenloket Privacywaarborg. In 2011 kwamen ruim 70 klachten binnen. Iets meer dan de helft van deze klachten (53%) gingen over een niet-werkende afmeldhyperlink bij e-mailnieuwsbrieven. Ook online lead-generation via prijsvragen en enquêtes en telemarketing zijn aanleiding voor klachten. 76 Procent van de klachten is inmiddels opgelost, 10 procent bleek ongegrond.
Het klachtenloket Privacy Waarborg is in beheer van DDMA, de branchevereniging voor dialoogmarketing en heeft als prioriteit het oplossen van een klacht. 'Klinkt voor de hand liggend, maar dat is het niet altijd', zegt Diana Janssen, directeur van DDMA.'Het bestaande overheidstoezicht heeft bijvoorbeeld niet de mogelijkheden om iedere klacht in behandeling te nemen en focust zich op de excessen. Logisch, maar als consument blijf je met je probleem zitten. Het Privacy Waarborg loket richt zich niet op het inventariseren van meldingen, maar op het oplossen van klachten. Deze korte lijn is essentieel voor het vertrouwen in marketing en reclame.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid