Overslaan en naar de inhoud gaan

17 procent van de Nederlandse bedrijven managed klantrelatie

Op dit moment maakt slechts één op de zes bedrijven en instellingen met 20 of meer werknemers in Nederland gebruik van een speciale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vijf op de zes bedrijven en instellingen maken dus geen gebruik van customer relationship management toepassingen.

related partner content for mobile comes here

Bovendien blijkt uit onderzoek dat bedrijven de klantrelatie vooral lijken te managen vanuit facturatie en incasso-optiek en in veel mindere mate vanuit de visie van relatiemanagement en loyaliteit. Het gaat dus meer om kostenbeheersing, dan het verbeteren van de klantervaringen.

Dit blijkt uit onderzoek naar de toepassing van CRM binnen Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door MarketCap in opdracht van CRM-leverancier SuperOffice.

De totale Nederlandse markt van bedrijven en instellingen met 20 of meer werknemers kent een marktpenetratie van 17,2 procent op gebied van CRM toepassingen. Opvallend is dat de Nederlandse overheid weinig heil schijnt te zien in het serieus managen van de relatie met de klanten/burgers.

Slechts 1 op de 10 overheidsinstanties geeft aan een specifieke CRM applicatie ingericht te hebben. De sectoren ICT & utilities en financiële dienstverlening laten daarentegen duidelijk de hoogste marktpenetraties op gebied van CRM zien.

Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het ook hier vooral om ‘reactieve’ CRM componenten gaat. Binnen deze sectoren is vooral sprake van CRM toepassingen binnen de customer contact en/of customer service centers. Veelal wordt daarbij een link c.q. integratie gezocht tussen de customer contact applicatie en de ERP / Finance applicatie.

Het lijkt er op dat dergelijke omgevingen vooral gericht zijn op het oplossen van klachten en niet op het bouwen of ontwikkelen van een goede of betere klantrelatie. Het gaat vooral om een logistiek en niet om een ‘relationeel’ klantcontact. Hierbij wordt vaak bij de keuze van een centrale CRM applicatie met name gekeken naar de functionaliteit die een applicatie op gebied van customer service kan leveren. De relatie (beheers) functies zijn meestal minder belangrijke keuzecriteria.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in