Overslaan en naar de inhoud gaan

ZILVER: ABN AMRO Spaarverslimmers

Gedragsverandering in het sparen onder Nederlanders lukt ABN AMRO wél in tegenstelling tot andere banken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

ABN AMRO werd bekroond met een zilveren Effie voorspaarverslimmers’, waarbij het wantrouwen voor spaaralternatieven wordt doorbroken.

related partner content for mobile comes here

Case:                          ABN AMRO Spaarverslimmers
Opdrachtgever:         ABN AMRO
Bureau(s):                  1. N=5, 2. Code d’Azur, 3. Universal Media
Categorie:                  Gedrag Kort
Beoordeling:              Zilver

ABN AMRO speelt slim in op de koopmansgeest van de Nederlanders. Door alternatieven voor sparen sterk te framen, lukt het de bank mensen in beweging te krijgen en meer te doen met hun spaargeld, iets wat andere banken niet eerder lukte. Zo’n boodschap van een bank wordt nog altijd met argwaan ontvangen, ondanks het besef dat geld op een spaarrekening weinig oplevert. Een mooi opgebouwde case, gebaseerd op een scherp inzicht en een slimme strategie. Zilver!

  • Fantastische resultaten: kennis, houding, website-traffic en leads overstijgen de doelstellingen ruim.
  • Spot-on inzicht, sterke strategie, slimme framing in het woord ‘spaarverslimmers’
  • Juryquote: Communicatie is erin geslaagd om het wantrouwen voor spaaralternatieven te doorbreken en mensen in beweging te krijgen. Dat was tot nu toe geen andere partij in dit segment gelukt.

Ambitie

Dat gedragsverandering lastig kan zijn, bewijst de Nederlandse spaarmentaliteit. Ondanks de lage spaarrente blijven Nederlanders hardnekkig sparen. Sterker nog: miljoenen landgenoten uiten hun zorgen over de lage spaarrente, maar blijven de spaarrekening consequent spekken. ABN AMRO wilde daarom eind 2017 die grootste zorg wegnemen en Nederlanders bewegen alternatieven voor hun spaargeld te overwegen (hypotheek aflossen, extra pensioen sparen, schenken, beleggen). Maar daarin moest ABN AMRO op eieren lopen, want een bank die consumenten gaat vertellen wat ze met hun spaargeld moeten doen, dat is zelfs vele jaren na de crisis nog altijd een boodschap met een hoog afbreukrisico. Heel goed dat ABN AMRO zich dit realiseerde.

De kennis over de alternatieven moest fors omhoog en ABN AMRO wilde als betrouwbare partij gezien worden om zo’n alternatief te effectueren. De campagne moest zijn werk doen om diep geworteld gedrag te kunnen veranderen, geformuleerd als (enigszins voorzichtige) doelstellingen voor website-traffic en online aanvragen van spaaralternatieven.

Strategie

Het inzicht is spot-on: Nederlanders willen slim met hun geld omgaan. Onvriendelijk geformuleerd: als er wat te halen valt, staan we vooraan. Tegelijkertijd is men maar moeilijk van het sparen af te krijgen vanwege de vermeende veiligheid. Bovendien wordt de bank niet gezien als een betrouwbare bron voor het aandragen van alternatieven. Zie daar de kern van de sterke strategie: inspelen op de Nederlandse koopmansgeest door alternatieven voor sparen te framen. En als je dan op het woord ‘spaarverslimmers’ komt, ben je, om in die terminologie te blijven, spekkoper. Mooie vondst!

De campagne is goed opgebouwd: 1. adresseren en introduceren (inspelen op de klantzorg), 2. personaliseren (alternatieven voor de individuele situatie bieden). Je krijgt een keuzepalet aan mogelijkheden voorgeschoteld. Het interactieve datamodel achter de campagne is heel slim bedacht, uitnodigend, niet belerend. Ook de commercial - kort door de bocht: als mijn buurman erover nadenkt, dan ik ook - is erg slim ingestoken, je trapt erin.

Resultaat

Het slim framen van de vier spaaralternatieven heeft ABN AMRO geen windeieren gelegd, de resultaten zijn fantastisch. Op kennis en houding is flink boven de doelstelling gescoord, website-traffic (met een hoge uitkijkratio) heeft de doelstelling overstegen en last but not least is ook de conversie op online aanvragen beduidend hoger dan wat de doelstelling was. De campagne (met wel een erg hoog campagnebudget) zal ook goed gewerkt hebben voor het merk, al zijn de effecten op dat gebied niet gemeten.

Wat de case iets meer in perspectief had kunnen zetten, waren cijfers over die zorg bij klanten geweest. Waar komt de bewering dat de lage spaarrente de grootste zorg is vandaan, en is die zorg na de campagne minder geworden? Los van deze kleine kanttekening, is het zonder meer duidelijk dat communicatie erin is geslaagd om het wantrouwen voor spaaralternatieven te doorbreken en  mensen in beweging te krijgen. En dat was tot nu toe geen andere partij in dit segment gelukt.

Meer weten? Het laatste nieuws over de Effies is te lezen in ons dossier. Een overzicht van alle Effie-cases is hier te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kees

"Ook de commercial - kort door de bocht: als mijn buurman erover nadenkt, dan ik ook - is erg slim ingestoken, je trapt erin."
En dat is een verdienste? Lijkt er meer op dat het wantrouwen jegens banken terecht is.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in