Wie gebruikt welke webbrowser?
De afgelopen vijf jaar is er wereldwijd een verschuiving gaande in het gebruik van webbrowsers. De stijging in het gebruik van Mozilla Firefox, de introductie van Google Chrome en verschillende nieuwe Europese regelgevingen hebben bijgedragen aan het verzwakken van de jarenlange monopoliepositie van Microsofts Internet Explorer. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de markt van webbrowsers in Nederland. Veel is hier nog niet over bekend aangezien veel informatie niet specifiek op Nederland gericht is. In de informatie die wel beschikbaar is wordt vooral de daling in het gebruik van Internet Explorer en de opkomst van Firefox en Chrome belicht. Maar wat zijn de marktaandelen van de verschillende webbrowsers nu precies in Nederland, welke ontwikkelingen zien we op het gebied van webbrowsers en welke doelgroepen gebruiken welke webbrowser?
Internet Explorer nog het grootst
In Nederland blijkt dat Internet Explorer nog steeds marktleider is met een marktaandeel van 67,9 procent. De browser Firefox volgt met 12,2 procent, gevolgd door Chrome met 11,1 procent. De browsers Safari en Opera worden respectievelijk door 6,6 procent en 1,8 procent van alle internetgebruikers in Nederland gebruikt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Vrouw versus man
Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn in het gebruik van webbrowsers tussen mannen en vrouwen. Dit geldt voornamelijk voor Internet Explorer en Safari. Eerstgenoemde wordt meer gebruikt door vrouwen (76,1 procent) dan door mannen (66,1 procent). Safari wordt echter juist meer gebruikt door mannen (7,8 procent) dan door vrouwen (1,3 procent). Voor alle webbrowsers geldt dat mannen de nieuwe versies van Internet Explorer, Firefox en Chrome eerder en meer gebruiken dan vrouwen.
Het onderzoek laat ook verschillen zien in het gebruik van webbrowsers naar leeftijd. Het blijkt dat hoe ouder de internetter is des te minder vaak de nieuwste versie van een webbrowser wordt gebruikt. Dit komt sterk naar voren in de vergelijking van het gebruik tussen Internet Explorer 8 en 9, Firefox 3 en 4 en Chrome 10 en 11. Het onderzoek laat zien dat de laatste geïntroduceerde browser versies nauwelijks worden gebruikt door de oudere internetgebruiker in de leeftijd 51 jaar of ouder.
Opvallend is het gebruik van Internet Explorer naar leeftijd. Het gebruik van Internet Explorer neemt toe naarmate internetgebruikers ouder zijn.
Internetgebruikers jonger dan 20 jaar gebruiken minder vaak Internet Explorer dan internetgebruikers van 65 jaar en ouder (52,8 procent versus 77 procent). Deze trend is zichtbaar over alle leeftijdscategorieën. Voor Chrome is een omgekeerde trend waarneembaar, waarbij 65 plussende internetgebruik (9 procent) minder vaak Chrome gebruiken dan internetgebruikers jonger dan 20 jaar (24,6 procent).
Uit eerder onderzoek van de Universiteit Twente bleek ook al dat er verschillen zijn in leeftijd en daaraan gekoppeld internetgebruik en type websites die de Nederlandse bevolking bezoekt. Daarbij bleek dat onder ouderen de grootste groei zichtbaar is in internetgebruik. In de leeftijdscategorie tot 50 jaar is het internetgebruik ongeveer 98 procent, waar dit onder 65-plussers op ‘slechts’ 64 procent ligt. Ondanks het relatief lagere internetgebruik is deze leeftijdscategorie wel van groot belang gezien het ruime bestedingsvermogen van deze groep. Daarbij groeit het internetgebruik onder ouderen zeer sterk (in 2005 was dit nog maar 41 procent).
In Nederland is Internet Explorer nog steeds de meest gebruikte webbrowser. Er blijken echter in Nederland grote verschillen zichtbaar in webbrowsergebruik. Jongere- en mannelijke internetgebruikers maken eerder en meer gebruik van webbrowsers zoals Firefox, Chrome en Safari. Daarentegen is er een groei in internetgebruik onder ouderen te zien, waarbij zij nog steeds vaker uitgaan van de ‘standaard’ webbrowser Internet Explorer.
Ondanks dat we zien dat jongeren eerder overstappen naar een andere webbrowser betekent dit dat het optimaliseren van de website voor Internet Explorer nog steeds noodzakelijk blijft en niet alle aandacht op Firefox, Chrome en Safari moet worden gericht.
Het onderzoek is uitgevoerd op 10 grote Nederlandse websites, actief in verschillende branches (reis-, auto-, verzekerings-, energie- en telefoniebranche) onder ruim 5.000 respondenten in de eerste vier maanden van 2011.
Dennis van Liere en Erik Kuijpers zijn werkzaam in het e-Business performance team van MetrixLab .
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid