Overslaan en naar de inhoud gaan

Wetenschappelijke onderbouwing voor gezondheidsclaims

Voedselfabrikanten die op de verpakking met gezondheidsclaims komen, moeten hun beweringen voortaan wetenschappelijk kunnen onderbouwen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Europees Parlement stemde gisteren in met deze nieuwe Europese wetgeving. ‘De industrie moet nu voorzichtiger zijn met claims’, concludeerde Europees commissaris Kyprianou van Consumentenbescherming na afloop van de stemming. Hij had zelf het voorstel ingediend.

related partner content for mobile comes here

Fabrikanten moeten nu dus toestemming krijgen voor een gezondheidsclaim van het Europees voedselagentschap. Gezondheidsclaims voor alcoholhoudende producten (zoals ‘met veel vitamine C’ op een fles wijn) zijn altijd verboden. De regeling houdt verder in dat fabrikanten niet zomaar mogen opschrijven dat een product weinig vet bevat. Ze zijn dan verplicht om in dezelfde letters ook de ongezonde eigenschappen te vermelden, bijvoorbeeld dat er veel suiker in zit. Dat geldt allemaal niet voor onverpakte producten. ‘De bakker op de hoek kan zijn vezelrijke broodje gewoon blijven aanprijzen’, gaf VVD-Europarlementslid Jules Maaten als voorbeeld.

Ook misleidende merknamen moeten verdwijnen, maar dat gebeurt pas over vijftien jaar. Bijvoorbeeld het merk SlimFast mag dan alleen nog blijven bestaan als de fabrikant bewijst dat je er inderdaad snel van afvalt. Voor productnamen die alleen maar beschrijvend zijn, zoals Stophoest, wordt dat moeilijker (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in