Overslaan en naar de inhoud gaan

Zweden geven voorkeur aan gemak boven lage prijzen

Zweden houden van one-stop shopping, gemak en vers voedsel van een hoge kwaliteit. Een lage prijs vinden ze daarbij niet heel erg…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste favoriete retailer in Zweden is ICA Maxi, gevolgd door Coop Forum. Deze laatste supermarktketen is met name populair in het 50plus –segment. De meest favoriete discount retailer in Zweden is Willys.

related partner content for mobile comes here

ACNielsen onderzoekt al een tijdje het Europese en wereldwijde shopgedrag, en nu voor het eerst in Zweden.

Het ‘Sweden’s ACNielsen ShopperTrends onderzoek’ is onderdeel van een wereldwijd landenonderzoek (in 51 landen) In het onderzoek wordt met name gekeken naar de verschillen tussen wat consumenten zeggen dat ze doen en dat wat ze uiteindelijk doen. De onderzoekers hopen op deze wijze erachter te komen hoe de beslissing ‘waar te kopen’, tot stand komt.

De gemiddelde Zweedse familie spendeert 3218 Zweedse kronen (omgerekend 343 euro) per maand aan boodschappen, 45 procent daarvan gaat op aan vers voedsel. Deze cijfers liggen niet ver van het Europese gemiddelde (omgerekend 3580 Zweedse kronen -385,50 euro-per maand en 45 procent daarvan aan vers voedsel)

Klantentrouw vind je in Zweden op verschillende niveaus: Zo hechten Zweden veel waarde aan hun eigen shampoo. Mocht het favoriete shampoomerk niet in de winkel aanwezig zijn, dan zal 24 procent van de Zweedse consumenten het merk in een andere winkel kopen, in plaats van een ander merk.
Biscuitjes en snacks daarentegen hoeven niet op veel loyalty te rekenen; 78 procent koopt net zo lief een ander merk biscuitjes als zijn of haar favoriete merk niet aanwezig is, voor snacks ligt dat percentage op 77 procent.

Daarnaast moet volgens de respondenten een Zweedse supermarkt met name schoon en hygienisch zijn en het verse voedsel een hoge kwaliteit hebben. In realiteit worden echter andere voorwaarden belangrijker geacht, namelijk beschikbaarheid en gemak. ‘Deze waarden zijn het belangrijkste voor de drukke shopper van tegenwoordig’, aldus de onderzoekers: ‘Lage prijzen zijn minder belangrijk wanneer de Zweed een winkel selecteert, maar dat betekent niet dat men de prijs niet belangrijk vindt. Winkels moeten dus proberen te vermijden dat ze als duur worden bestempeld, meer dan proberen de goedkoopste te zijn.’

Ook in Zweden groeit het marktaandeel van de hard discounters, maar dat proces gaat langzaam. ‘Gewoontes veranderen hier niet zo snel. Willys is in Zweden de meest favoriete discounter en heeft op dit moment de kritieke massa bereikt wat betreft aantal winkelfilialen. De keten heeft een hoge penetratie en ook een grote groep trouwe klanten (de aantallen liggen dichtbij die van service formats ICA Maxi en ICA Kvantum). Eenderde van alle Zweden vindt dat Willys de laagste prijzen hanteert. In vergelijking: 13 procent vindt dat van Lidl, en 8 procent van Netto.’

Marktleider ICA (met al zijn formats) heeft in Zweden de hoogste merkwaarde. ‘ICA scoort hoog op de punten ‘bewust’, ‘attentheid’, ‘regelmatig gebruik’, ‘voorkeuren’ en ‘recommendatie’, aldus de onderzoekers. ICA is zich bewust van zijn winkelpubliek en goed op de hoogte van hun winkelwensen. Dit wordt gewaardeerd en beloond door de klanten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in