Overslaan en naar de inhoud gaan

Handboek soldaat voor geniale marketeers

Dat is althans de verwachting die je koestert bij het boek de Marketing Genius van Peter Fisk waaraan ook in de mei-editie van Tijdschrift…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is althans de verwachting die je koestert bij het boek de Marketing Genius van waaraan ook in de mei-editie van Tijdschrift voor Marketing ruim aandacht wordt gegeven. Maar een ander verwachting zou kunnen zijn dat het boek een doorbraak forceert in het gevestigde marketingdenken, iets dat Geursen bijvoorbeeld in de jaren negentig in Nederland deed met zijn virtuele tomaten.

related partner content for mobile comes here

Fisk doet in zijn boek een appèl aan marketeers om zich in deze volatiele tijden als geniale leiders van bedrijven te ontpoppen.

Een prettig geluid na alle Balkeneske mineur die in afgelopen tijd over onze professie is heengespoeld. Een met optimistich elan geschreven boek, alhoewel Fisk aftrapt met waarschuwing en vleierij tegelijkertijd door het metier van marketeer te plaatsen in het perspectief van de genie. Mwoâh, lichtelijk overdreven maar prikkelend genoeg om het zwarte hardcover?boekje van bijna 500 pagina's te verorberen.

Laverend langs stellingnames tegen massa-marketing, pro interactieve marketing, anti heersende marketingparadigma's, contra klinisch marketingonderzoek en langs voornamelijk Amerikaanse en inmiddels enigzins uitgekauwde marketing showcases, blijft het gevoel hangen van een knispering en licht literair tussendoortje.

Niet zo vernieuwend na recente publicaties van Roberts, Pink, Godin en Peters, maar door het eclectische karakter gevoelsmatig completer en door het Binas-achtige formaat aantrekkelijk voor nachtkastje, reiskoffer, saaie treinritten en voor marketing dilettanten.

Op één punt ben ik het roerend eens met Fisk, namelijk dat het marketing vak zich tegenwoordig geplaatst ziet in een toenemend complexe context. In mijn perceptie vergt dat inderdaad een marketeer van een nieuw soort, met een nieuw elan. Marketeers die kunnen vrijdenken, kunnen freestylen, meer durven te experimenteren en daadwerkelijk durven te innoveren. Gewoon ondernemende marketeers die weer risico's durven te nemen en klanten, markten en bestuurders voor zich willen winnen.

Op dat vlak bleef ik ietwat teleurgesteld in dit naslagwerkje van Fisk, die naar mijn smaak wel appelleert aan nieuwe marketing genialiteit maar vervolgens in gebreke blijft daar in het boek een concreet, praktisch kader voor te schetsen. Niettemin hulde voor zijn reveillistisch pleidooi; must-have voor romantisch ingestelde marketeers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in