Handboek soldaat voor geniale marketeers


Dat is althans de verwachting die je koestert bij het boek de Marketing Genius van Peter Fisk waaraan ook in de mei-editie van Tijdschrift voor Marketing ruim aandacht wordt gegeven. Maar een ander verwachting zou kunnen zijn dat het boek een doorbraak forceert in het gevestigde marketingdenken, iets dat Geursen bijvoorbeeld in de jaren negentig in Nederland deed met zijn virtuele tomaten.
Fisk doet in zijn boek een appèl aan marketeers om zich in deze volatiele tijden als geniale leiders van bedrijven te ontpoppen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen prettig geluid na alle Balkeneske mineur die in afgelopen tijd over onze professie is heengespoeld. Een met optimistich elan geschreven boek, alhoewel Fisk aftrapt met waarschuwing en vleierij tegelijkertijd door het metier van marketeer te plaatsen in het perspectief van de genie. Mwoâh, lichtelijk overdreven maar prikkelend genoeg om het zwarte hardcover?boekje van bijna 500 pagina's te verorberen.
Laverend langs stellingnames tegen massa-marketing, pro interactieve marketing, anti heersende marketingparadigma's, contra klinisch marketingonderzoek en langs voornamelijk Amerikaanse en inmiddels enigzins uitgekauwde marketing showcases, blijft het gevoel hangen van een knispering en licht literair tussendoortje.
Niet zo vernieuwend na recente publicaties van Roberts, Pink, Godin en Peters, maar door het eclectische karakter gevoelsmatig completer en door het Binas-achtige formaat aantrekkelijk voor nachtkastje, reiskoffer, saaie treinritten en voor marketing dilettanten.
Op één punt ben ik het roerend eens met Fisk, namelijk dat het marketing vak zich tegenwoordig geplaatst ziet in een toenemend complexe context. In mijn perceptie vergt dat inderdaad een marketeer van een nieuw soort, met een nieuw elan. Marketeers die kunnen vrijdenken, kunnen freestylen, meer durven te experimenteren en daadwerkelijk durven te innoveren. Gewoon ondernemende marketeers die weer risico's durven te nemen en klanten, markten en bestuurders voor zich willen winnen.
Op dat vlak bleef ik ietwat teleurgesteld in dit naslagwerkje van Fisk, die naar mijn smaak wel appelleert aan nieuwe marketing genialiteit maar vervolgens in gebreke blijft daar in het boek een concreet, praktisch kader voor te schetsen. Niettemin hulde voor zijn reveillistisch pleidooi; must-have voor romantisch ingestelde marketeers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid