Overslaan en naar de inhoud gaan

Weten = winst

‘Marketeers leren niet van reclame-effect’ kopte Adformatie afgelopen week. Gelukkig ligt het iets genuanceerder. Marketeers hebben…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Allereerst is het heel erg goed dat we als communicatie-industrie eindelijk gaan achterhalen of hetgeen we voorstellen ook resultaat heeft. Zijn de kosten die we gemaakt hebben in communicatie ook teruggekomen?
Is de (media) investering een juiste geweest? Welk mediumtype en commercial hebben het meest bijgedragen aan sales (korte termijn ) of aan brand equity (lange termijn) en welke heeft het minst?

related partner content for mobile comes here

Het inzichtelijk maken van deze inspanningen wordt buitengewoon belangrijk de komende jaren. Ik durf te stellen dat het gros van de onderzoeken stukloopt op besluitvorming… Wel meten, maar niet concreet afspreken hoe de uitkomsten in de nog lopende campagne verwerkt moeten worden en wat we hiervan kunnen leren.

Dus als de ROI- effecten in een prachtig rapport staan maar in de kast belanden, is dat onderzoek ook een kostenpost geworden. Het is van levensbelang voor de communicatie-industrie te bewijzen dat we bouwen aan merken, bouwen aan sales en bouwen aan winst.

De lijnen moeten dus korter tussen het ROI-onderzoek en de planning maar liefst nog in elkaar grijpen. Een prachtige rol overigens voor de mediabureaus om hun ‘toegevoegde waarde’ te bewijzen en de ROI-uitkomsten direct te verwerken in een geoptimaliseerde planning.
Dan kan er een hoop bespaard worden omdat de minst effectieve communicatie weggesneden wordt. Zo ‘verdienen’ onderzoeken zich gemakkelijk terug en zijn we uit de kostenspiraal.

Dus marketeers, moeite met besluitvorming? Vraag je (media)bureau advies wat er extra verdiend kan worden als de researchresultaten direct leiden tot optimalisatie van de media-investering.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in