My Big Mac
De Big Tasty, een van McDonald’s best verkopende hamburgers, is bedacht in Duitsland, uitgetest en aangepast in Zweden en wordt nu wereldwijd verkocht. Maar niet in Amerika. Daarmee is het product exemplarisch voor hoe het bedrijf ervoor staat: de omzet en de groei in de rest van de wereld overtreffen die in het land van herkomst.
De bedrijfsvoering is ook drastisch veranderd. Amerika drukt niet langer zijn machtige stempel op de snacks. ‘Vreemde’ invloeden domineren. Elk land voegt zijn eigen smaak toe aan de broodjes, de hamburgers, de verpakking en wat er verder nog komt kijken bij de productie van ’s werelds bekendste fastfoodartikel.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Die omslag was hard nodig, want in een aantal landen verloor McDonald’s sinds een jaar of tien in rap tempo marktaandeel. Freedom within a framework is de nieuwe bedrijfsmantra. En variatie is de nieuwe norm. Zo kun je in Taiwan een rijstburger bestellen, in Frankrijk een Croque McDo en in ons eigen land een McKroket. Bij gebleken succes wellicht ook in de rest van de wereld.
Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid