Overslaan en naar de inhoud gaan

Is pitchen wel effectief?

Nee. Tenminste, niet als je het economisch bekijkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De essentie van een pitch is het minimaliseren van contact tussen klant en bureau: klant schrijft in eenzaamheid een briefing, bureau gaat idem aan de slag.

related partner content for mobile comes here

Alsof je een psycholoog je CV stuurt en vraagt om een goede therapie.

Als je kijkt naar werkelijk waarde toevoegende campagnes, dan komen die verrassend vaak voort uit een langdurige en/of intensieve relatie tussen klant en bureau. Klanten hebben vaak een diepgaand gevoel bij hun markt. Bureaus een diepgaande kennis van wat communiceert.

Die twee van elkaar scheiden en een toch uitmuntend resultaat verwachten klinkt als partners die solo-sex bedrijven om een kind te krijgen.

Het verschil in toegevoegde waarde (effectiviteit) tussen een goede en een aardige campagne is bovendien al snel groter dan de kosten van ontwikkeling. Terwijl pitches maar zelden goedkoper en vaak zelfs duurder zijn dan gaan werken met één bureau.

Het lijkt natuurlijk alsof pitches een goedkope manier zijn om veel ideeën op te doen. Maar dat is waarschijnlijk alleen nuttig als doorleefde kennis van het merk een handicap is. Bijvoorbeeld als klant de wens heeft om te breken met het merkverleden.

In alle andere gevallen niet. Met veel onbruikbare ideeën als resultaat. Pitches leveren op de keper beschouwd dus niet zo veel op als je zou verwachten.

En terwijl pitchen voor de klant niet goedkoper is, is het voor bureau wel veel duurder. De EVA (Economic value added) van pichen is dus wellicht zelfs negatief: kapitaalvernietiging.

Als bureau heeft het weinig zin je te onttrekken aan een pitch: voor jou een ander. Maar voor klanten ligt dit misschien precies andersom.

David Ogilvy schreef in de vorige eeuw dat je als klant het best kunt zoeken naar werk dat je aanspreekt en met de makers ervan gaat praten. Hij was natuurlijk geen econoom.

Maar toch.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in