Snelle jongens, die reclamemakers!


Het is dan ook logisch dat het steevast de man is die in de showroom aan de bestuurderskant van de beoogde nieuwe auto gaat zitten, terwijl zijn vrouw en kinderen bewonderend toekijken.
En dat het de man is die vervolgens een lening afsluit om die auto te financieren. Het is dan ook nadrukkelijk zijn auto. En zijn zoontje op de achterbank? Die droomt nu al van de dag dat hij papa's auto mag lenen om er een meisje mee te imponeren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVrouwen hebben helemaal geen tijd om auto te rijden, want ze hebben het veel te druk met schrobben, boenen, koken, de was doen, biertjes inschenken voor de man, gastvrouw spelen, kinderen verzorgen en mooi zijn (of pogingen daartoe doen).
Althans, dat is wat reclamemakers ons willen doen geloven. De "snelle jongens" uit de reclamebranche tonen ons een wereld zoals die misschien ooit, in de jaren vijftig van de vorige eeuw, bestaan heeft.
Een wereld waar de meeste mensen zich niet in herkennen. Of, zoals Ciska Dresselhuys het in Adformatie verwoordt: "80 procent van de mensen in reclames wordt als abnormaal neergezet. Reclamemakers gaan blijkbaar niet uit van de intelligentie van mensen."
Het Europees Parlement wil af van de stereotype manier waarop mannen en vrouwen in reclame worden afgeschilderd. Volgens de resolutie die het Europees Parlement deze maand heeft aangenomen, heeft reclame wel degelijk invloed op hoe wij kijken naar onszelf en anderen.
Het vaststellen van bindende regels voor reclame is uiteindelijk echter uit de resolutie geschrapt. Terecht, lijkt mij.
Reclame die niet aanspreekt, omdat wij ons niet herkennen in het beeld dat ons wordt voorgespiegeld, bereikt haar doel niet. Uiteindelijk zullen harde cijfers hun werk wel doen. Zeker nu er weer mindere tijden aankomen en er flink gesnoeid wordt in het marketingbudget.
Meer lezen?
De resolutie die het Europees Parlement heeft aangenomen
Financiële reclame teveel gericht op mannen
Gamma wint Gouden Meetlat Opzij
Een paar voorbeelden bekijken?
Bij Mazda is een auto een jongensdroom.
Ook bij Toyota zijn auto's alleen voor mannen.
Evenals bij Volkswagen.
Volgens Postkrediet wordt die auto ook door een man gekocht.
Ook bij lenen.nl is de gezinsauto het speelgoed van de man.
En nog eens lenen.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid