Overslaan en naar de inhoud gaan

Waar zit de koopknop?

Wat zouden marketingspecialisten toch graag hebben dat de consument een glazen bol was. Met neuromarketing komt die droom een stapje…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Geweldig zou het zijn als je als marketeer exact kon voorspellen welk marketingmiddel welk effect op de consument heeft. Veel onderzoek naar de werking van het menselijk brein is er al gedaan, maar de ‘koopknop’ is nog niet gevonden. Niettemin heeft neurologisch onderzoek wel degelijk wat opgeleverd. Zo valt te constateren dat, wanneer er in de hersenen een verbinding plaatsvindt tussen de merkiconografie (dus de diverse beelden die een merk uitzendt; verpakking, reclame e.d.) en merkbelofte, dat bepalend is voor hoe het koopgedrag wordt beïnvloed. De informatie wordt dan namelijk niet alleen verbaal, maar ook in de vorm van innerlijke beelden verankerd.

related partner content for mobile comes here

Verder spelen emoties, ervaringen en verwachtingen een belangrijke rol bij de verankering en de koopbeslissing. Boodschappen met een (positieve of negatieve) emotionele lading worden dieper in de hersenen verankerd en beter herinnerd. Bij boodschappen die refereren aan eerdere ervaringen en waarbij dus verwachtingen leven, worden verschillende gedeelten van de hersenen geactiveerd; bij de verwachting van een prettige ervaring wordt de ‘beloningsstof’ dopamine geproduceerd.

Wetenschappers vervatten al dit soort vindingen in het zogenaamde ‘t-schema’, waarop te zien is hoe merkbelofte en concrete iconografie met elkaar verband houden. Dit alles geeft aanknopingspunten voor het vormgeven van de marketingmix.

Bron: Marketingjournal, Special Neuromarketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in