Waar zit de koopknop?
Geweldig zou het zijn als je als marketeer exact kon voorspellen welk marketingmiddel welk effect op de consument heeft. Veel onderzoek naar de werking van het menselijk brein is er al gedaan, maar de ‘koopknop’ is nog niet gevonden. Niettemin heeft neurologisch onderzoek wel degelijk wat opgeleverd. Zo valt te constateren dat, wanneer er in de hersenen een verbinding plaatsvindt tussen de merkiconografie (dus de diverse beelden die een merk uitzendt; verpakking, reclame e.d.) en merkbelofte, dat bepalend is voor hoe het koopgedrag wordt beïnvloed. De informatie wordt dan namelijk niet alleen verbaal, maar ook in de vorm van innerlijke beelden verankerd.
Verder spelen emoties, ervaringen en verwachtingen een belangrijke rol bij de verankering en de koopbeslissing. Boodschappen met een (positieve of negatieve) emotionele lading worden dieper in de hersenen verankerd en beter herinnerd. Bij boodschappen die refereren aan eerdere ervaringen en waarbij dus verwachtingen leven, worden verschillende gedeelten van de hersenen geactiveerd; bij de verwachting van een prettige ervaring wordt de ‘beloningsstof’ dopamine geproduceerd.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisWetenschappers vervatten al dit soort vindingen in het zogenaamde ‘t-schema’, waarop te zien is hoe merkbelofte en concrete iconografie met elkaar verband houden. Dit alles geeft aanknopingspunten voor het vormgeven van de marketingmix.
Bron: Marketingjournal, Special Neuromarketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid