Overslaan en naar de inhoud gaan

Juridische checklist voor webwinkels

Wie een webwinkel wil beginnen (en wie wil dat niet?) dan moet je wel een aantal juridische zaken in de gaten houden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uit Utrecht heeft een checklist ontwikkeld waarmee een ondernemer snel kan zien waaraan hij moet voldoen.

related partner content for mobile comes here

Onderzoeker Daan Smits van de Wetenschapswinkel Rechten heeft vastgesteld dat een aantal webwinkels er nu nog bedenkelijke voorwaarden op na houdt, waarbij wettelijk vastgelegde consumentenrechten worden beperkt of ontnomen.

Zo dient de webwinkelier bijvoorbeeld allereerst algemene informatie over de webwinkel te verschaffen.

Hoewel de algemene informatieverplichtingen eigenlijk een zeer beknopte hoeveelheid informatie omvat, blijken sommige webwinkels deze informatie ergens in de algemene voorwaarden te verstoppen.

Een overtreding van de algemene informatieverplichting is strafbaar gesteld in de Wet op de economische delicten en kan dus een boete betekenen voor de webwinkelier.

Ook dient de webwinkelier een orderbevestiging te sturen aan de koper.
Smits: 'Het is daarom aan te bevelen om voor de webwinkel een bestelproces in te richten, bestaande uit duidelijke en veilige stappen. Zo kan onenigheid over de bestelling worden voorkomen en vermijdt de webwinkelier het risico dat hij zijn verplichtingen niet nakomt.'

Daarnaast is het aan te bevelen om de consument, voordat hij een bestelling kan plaatsen, eerst de mogelijkheid te bieden om de algemene voorwaarden te downloaden of te printen.

Zo kan de webwinkelier aan zijn informatieverplichting voldoen voordat de overeenkomst tot stand komt, en is hij niet verplicht om daarna nog informatie te bevestigen.

Een consument mag een online overeenkomst zonder opgaaf van redenen ontbinden. De webwinkelier is in dat geval verplicht om bijvoorbeeld goederen terug te nemen, en mag hij voor de ontbinding geen kosten rekenen.

De consument draagt alleen de kosten voor het terugzenden van de goederen. Nu worden nogal eens administratiekosten in rekening gebracht.

Smits: 'Wanneer de webwinkelier niet voldoet aan bepaalde informatieverplichtingen heeft dat als gevolg dat de herroepingstermijn van de consument wordt verlengd tot drie maanden of dat de consument de overeenkomst kan ontbinden zolang deze informatie niet wordt verstrekt. Dit brengt in ieder geval onaangename risico's met zich mee voor de webwinkelier.'

'Elektronisch zakendoen voor de webwinkelier'. Auteur: D.C. Smits, ISBN 90-5213-135-X, 80 p, prijs ? 12,50,-

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in