Juridische checklist voor webwinkels
De Wetenschapswinkel Utrecht uit Utrecht heeft een checklist ontwikkeld waarmee een ondernemer snel kan zien waaraan hij moet voldoen.
Onderzoeker Daan Smits van de Wetenschapswinkel Rechten heeft vastgesteld dat een aantal webwinkels er nu nog bedenkelijke voorwaarden op na houdt, waarbij wettelijk vastgelegde consumentenrechten worden beperkt of ontnomen.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuZo dient de webwinkelier bijvoorbeeld allereerst algemene informatie over de webwinkel te verschaffen.
Hoewel de algemene informatieverplichtingen eigenlijk een zeer beknopte hoeveelheid informatie omvat, blijken sommige webwinkels deze informatie ergens in de algemene voorwaarden te verstoppen.
Een overtreding van de algemene informatieverplichting is strafbaar gesteld in de Wet op de economische delicten en kan dus een boete betekenen voor de webwinkelier.
Ook dient de webwinkelier een orderbevestiging te sturen aan de koper.
Smits: 'Het is daarom aan te bevelen om voor de webwinkel een bestelproces in te richten, bestaande uit duidelijke en veilige stappen. Zo kan onenigheid over de bestelling worden voorkomen en vermijdt de webwinkelier het risico dat hij zijn verplichtingen niet nakomt.'
Daarnaast is het aan te bevelen om de consument, voordat hij een bestelling kan plaatsen, eerst de mogelijkheid te bieden om de algemene voorwaarden te downloaden of te printen.
Zo kan de webwinkelier aan zijn informatieverplichting voldoen voordat de overeenkomst tot stand komt, en is hij niet verplicht om daarna nog informatie te bevestigen.
Een consument mag een online overeenkomst zonder opgaaf van redenen ontbinden. De webwinkelier is in dat geval verplicht om bijvoorbeeld goederen terug te nemen, en mag hij voor de ontbinding geen kosten rekenen.
De consument draagt alleen de kosten voor het terugzenden van de goederen. Nu worden nogal eens administratiekosten in rekening gebracht.
Smits: 'Wanneer de webwinkelier niet voldoet aan bepaalde informatieverplichtingen heeft dat als gevolg dat de herroepingstermijn van de consument wordt verlengd tot drie maanden of dat de consument de overeenkomst kan ontbinden zolang deze informatie niet wordt verstrekt. Dit brengt in ieder geval onaangename risico's met zich mee voor de webwinkelier.'
'Elektronisch zakendoen voor de webwinkelier'. Auteur: D.C. Smits, ISBN 90-5213-135-X, 80 p, prijs ? 12,50,-
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid