Overslaan en naar de inhoud gaan

Waar komt toch al die kutreclame vandaan?

Gedurfd werk dat opvalt vereist een bureau met ruggengraat en klanten die hierin meegaan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Chris Onsman

related partner content for mobile comes here

Volgens mij vergeten we vaak iets belangrijks. Namelijk het identificeren van het probleem. Hoe vaak worden goede ideeën wel niet door de plee gespoeld dankzij kritiek achteraf. Als je het mij vraagt vermijd je dat als het probleem vanaf het begin af aan helder is. Ik heb altijd geleerd om het idee in één regel te formuleren. Laten we dat voortaan ook doen met briefings. Als we het probleem daar in één heldere zin omschrijven kan het creatieve brein veel effectiever aan de slag. Met een mogelijk &;Cannesrijk&; idee tot gevolg.

Helaas is het reclamevak niet zo simpel als we graag willen. Het is zelfs uitermate ingewikkeld heb ik gemerkt. Natuurlijk is een bureau er om problemen te identificeren en op te lossen. Klanten staan er natuurlijk niet alleen voor want het reclamebureau is er voor advies en juist daar gaat het vaak mis. Tenminste dat denk ik.

Hoe verklaar je anders al die reclames die geen enkele creatief die ik ken gemaakt wil hebben? Hoe verklaar je dat het gros van de reclame nog altijd gezien wordt als irritante opdringerige ellende, ondanks de ongelofelijke creatieve denkkracht binnen het vak. Kunstenaar Teun Castelein zei dat hij reclame vreselijk vind. En nog steeds is reclame vaak ook vreselijk. Want hoe waag je het mij te onderbreken tijdens mijn dagelijkse portie Youtube, met een oersaaie reclame over een veel te duur scheerapparaat die ik toch nooit ga kopen. Hoe durf je mij te storen als ik voor de tv zit te eten met een commercial over vaginale schimmel crème. Geen enkel bureau wil mij dit aandoen. Want als Cannes dit jaar iets heeft laten zien, is het wel dat reclamemakers wel degelijk een hart hebben.

Waarom gebeurt dit dan nog steeds? Is het omdat de klant zich teveel bemoeit met het creatieve proces? Als ik Mr. Boonstra mag geloven ging dat er wel anders aan toe in zijn tijd bij KesselsKramer. Het bureau werd gerespecteerd en maakte. Gedurfd werk dat opvalt vereist een bureau met ruggengraat en klanten die hierin meegaan. Daarom doe ik een oproep aan alle merken: Als het reclamebureau adviseert om niet weer overdreven cliché’s te gebruiken of ideeën af te zwakken tot een slappe drek moet het niet gebeuren. Het is niet leuk, het is irritant. Bureaus moeten achter hun creatie staan en de consument en zichzelf beschermen tegen slechte reclame. Reclame moet net zo plezierig zijn om naar te kijken als het is om te maken.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Fonzie

Ik vroeg mij altijd al af of ik de enige Nederlander ben, zich ontzettend stoor aan al die kutreclame op de tv! Elke avond steeds weer 100x diezelfde Kutreclame, op al die kutzenders! Ik erg me er elke dag kapot aan die shitzooi! Ik gefrustreerd? Gestrest? Overspannen? Hoezo? Waarvan? Het word tijd dat al die shitzooi van de buis geschopt wordt. Jullie inkomsten? Opzouten!! Als je niet zonder die inkomsten kunt runnen, rot je toch gewoon op met je cutzender!! Moeten wij ook met ons bedrijf als we het niet meer kunnen bolwerken.
We hebben toch nog 300 van die kutzenders!
Doeiiiiiiiii

ruk reklame

reclame is ongewenst hoe je het ook aanvliegt...en ga gerust faillet als je niet zonder kan draaien.. kut reclame

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in