Overslaan en naar de inhoud gaan

Diepe crisis en recall-schandaal bij General Motors, en tóch stijgt de verkoop

Autofabrikant maakt goede cijfers bekend, merkschade lijkt beperkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

General Motors , de Amerikaanse autofabrikant van onder meer Buick, Cadillac en Chevrolet maakt een van de diepste crises door uit zijn bestaan. Deze week maakte GM bekend dat nog eens 8,45 miljoen voertuigen terugroept voor inspectie, terwijl het al dit jaar als wereldwijd zo’n 29 miljoen wagens moest terughalen vanwege mankementen. In meer dan de helft van de gevallen ging het om een defect contactslot.

related partner content for mobile comes here

Door deze fout in het systeem van onder meer Chevrolets, zijn ook zeker 13 dodelijke slachtoffers gevallen bij 54 verkeersongevallen, hoewel toezichthouders vermoeden dat deze aantallen groter zullen zijn.

De kwestie sleept nu al jaren en General Motors heeft in het verleden niet erg veel empathie getoond in zijn reacties, is de kritiek. Bovendien maakte het onlangs een uiterst , toen het ook de nabestaanden van de 13 slachtoffers een recall-brief stuurde voor de auto’s waarin hun familielid overleed.

Groei van voor de recessie

Maar er is iets merkwaardigs aan de hand met General Motors: ondanks deze veiligheidscrisis maakte de autogigant goede verkoopcijfers bekend de laatste maanden. Dinsdag bracht het naar buiten dat de omzet in juni steeg met 1 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, tot 267.461 voertuigen. Het houdt daarmee gelijke tred met de Amerikaanse auto-industrie, die sowieso al sterk presteert en terug is op het niveau van voor de recessie.

Nieuwe modellen

Hoe het kan? Daarover verschillen de meningen, Analisten noemen een sterkere economie als verklaring en de toegenomen vraag naar auto’s na de slechte winter. Maar ook de recall zelf kan de verkoopcijfers omhoog hebben gestuwd. Een senior-analist zei daarover in ‘Je zou denken dat het hun merk zou schaden. Maar het helpt ze eigenlijk om meer te verkopen  bij de dealers. Je komt met je oude auto binnen om hem te laten maken en je ziet de nieuwe modellen en technologie, en denkt uiteindelijk: misschien moet ik maar een nieuwe auto kopen.&;

Bovendien speelt volgens deze analist mee dat GM geruisloos, dat wel, mensen die terugkomen met hun wagen een speciaal aanbod doet. De autofabrikant heeft zijn dealers geautoriseerd om eigenaren kortingen te bieden als die inlichtingen vragen over de aankoop van een nieuwe auto.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in