Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilevers Zigeunersaus heet in Duitsland voortaan Paprikasaus

Oosterburen zien ‘discriminerende’ Zigeunersaus uit schap verdwijnen.
Unilever
Unilever

In Duitsland stopt levensmiddelenfabrikant Knorr met het gebruik van de naam zigeunersaus omdat die discriminerend zou zijn. Zigeunersaus van Knorr ligt daar binnenkort in de schappen als Paprikasaus op Hongaarse wijze. Dat heeft moederbedrijf Unilever aan Duitse media bevestigd.

related partner content for mobile comes here

‘Omdat de term zigeunersaus negatief geïnterpreteerd kan worden, hebben we besloten om onze Knorr-saus een nieuwe naam te geven’, aldus het Brits-Nederlandse bedrijf. Het is niet bekend of Unilever de naam ook in Nederland bij zijn merken gaat aanpassen.

Op de naam zigeunersaus bestaat in Duitsland al langer kritiek. Roma en Sinti, in de volksmond ook wel zigeuners genoemd, hebben in 2013 al eens aan de bel getrokken. ‘Het is goed dat Knorr reageert op de klachten van veel mensen’, zegt Romani Rose van de Centrale Raad van de Duitse Sinti en Roma tegen Bild am Sonntag.

Volgens Rose zijn namen als zigeunersaus en zigeunerschnitzel nog redelijk onschuldig. Echt zorgen maakt hij zich om het groeiende racisme tegen Roma en Sinti (antiziganisme) in Duitsland en Europa, waarbij de term zigeuners in bijvoorbeeld voetbalstadions gebruikt wordt als scheldwoord, zegt hij.

(ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in