Overslaan en naar de inhoud gaan

Trap niet in de trucs van de technotovenaars

We hebben geen verweer tegen de manipulatie van de 'techtovenaars'. En dat is bloedlink.
Miniatuurvoorbeeld
Tech wizard
© 123RF
Miniatuurvoorbeeld
Tech wizard
© 123RF

Onlangs kwam weer een verhaal boven water dat illustreerde wat voor gevaarlijk en ronduit kwaadaardig bedrijf Facebook is. Facebook bleek tieners een gratis VPN-app aan te bieden, zodat ze hun data op hun telefoon konden beschermen.

related partner content for mobile comes here

Wat ze er niet bij vertelden was dat deze app, zelfs als hij uit stond, alle data uit de telefoon zoog en naar Facebook stuurde. Een boevenstreek waarvan zelfs Russische hackers wellicht dachten: wow, dat is next level.

Het bizarre is: van dit soort Stasi-praktijken kijken we niet eens meer op. De omzet en de winst van Facebook stijgen nog steeds spectaculair. We horen en lezen het allemaal wel, maar de dopamine-shots van de Facebook-ervaring, is oneindig veel krachtiger dan het besef dat we gemonitord, geprofileerd, gemanipuleerd en uiteindelijk genaaid worden. 

We weten dat Airbnb een kankergezwel is omdat het in grote steden leidt tot huizenspeculatie en horden toeristen in buurten die daar niet op berekend zijn. En toch blijven we massaal kamers boeken via Airbnb. We weten dat Uber zijn chauffeurs uitbuit en tegen elkaar uitspeelt.

Het bedrijf wil met zijn agressieve marketing en spectaculaire oorlogskas de concurrentie uitschakelen en vervolgens alle chauffeurs vervangen door zelfrijdende auto’s. We weten het, maar damn, wat is het toch handig om een Ubertje op te roepen.

Amazon buit zijn warehousemedewerkers uit als slaven en heeft zijn investeerders ervan overtuigd dat ze gigantisch rijk worden wanneer Amazon alle markten veroverd heeft. En intussen blijven we massaal daar bestellen, want het is toch zo goedkoop en makkelijk. En ze hebben nu ook nog eens die leuke Echo die alles afluistert wat er in huis wordt besproken!

Disruptief

Wat al deze technologiebedrijven als geen ander snappen, is dat het goede gevoel dat je mensen kunt geven hen niet alleen verblindt, maar zelfs ronduit onverschillig maakt tegenover elk feit dat je slechte intenties blootlegt.

Vergelijk het met een Trump-fan. Als je eenmaal besloten hebt dat je helemaal meegesleept wil worden door de Trump-experience, dan maakt het niet meer uit dat de man de overheidskraan dicht draait, je gezondheidszorg afpakt, of er minnaressen op nahoudt. Je zegt gewoon: ‘Het is allemaal de schuld van de Democraten’, of ‘het is een heksenjacht’. 

Wat mij fascineert is dat merken die wij digitale merken noemen eigenlijk ontzettend analoog werken. Ze hebben een directe verbinding met de diepste fysieke lagen van onze hersenen.

Ze creëren ervaringen die ons zo’n goed gevoel geven, dat we hen met plezier toelaten om ons te bespioneren en te manipuleren, onze lokale economieën te verwoesten en onze huizen onbetaalbaar te maken.

Onze ratio hoort het allemaal wel, maar heeft geen verweer tegen al die zorgvuldig ontworpen heerlijke ervaringen. Het ontwerpen van emoties en ervaringen, dat is wat hen zo disruptief maakt.

En we staren ons blind op de technologie die erachter zit. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Norbert Scholl Scholl

Oef. Auw, pijnlijk. Maar het is wel waar. Als oprichter van BuurtApp.nl weet ik dat het zelfmoord is om één euro te vragen per jaar voor het gebruik van onze app. Liever laten consumenten zich gratis misleiden en hun gegevens verpatsen zonder dat ze het in de gaten hebben. En de overheid denkt 'fijn' dat regelt de markt allemaal. Willen we betrokken burgers, buurtcohesie? Hoeft niets te kosten, dat gaat tegenwoordig vanzelf, daar zorgen welwillende Amerikaanse bedrijven voor. Maar wacht, laten we toch iets doen: we laten maatschappelijke ondernemers 10 formulieren invullen en dan kunnen ze met zijn allen meedingen naar een pot van 20.000 euro. Facebook is immers ook klein begonnen.... Intussen begint De Europese Unie, met Macron voorop, langzaam wakker te worden en in te zien dat, hoe we als burgers met elkaar omgaan, nu voor een deel wordt bepaald door Amerikaanse bedrijven, die hun platforms op basis van Amerikaanse normen over marketing en privacy ontwikkelen. Ze zijn er overigens wel hoor, de BuurtApp gebruikers die wars zijn van Facebook en Nextdoor en die op zoek zijn naar een medium dat niet in hun nek hijgt met reminders en een overvloed aan berichten. Maar de groep is nu nog duidelijk in de minderheid.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in