Overslaan en naar de inhoud gaan

Toekomst van afbeeldingen, tekst en foto's

Een marketeer moet zo nu en dan een kijkje nemen in de toekomst om te zien wat er aan zit te komen. TED.com is een platform waar ik zo af…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een marketeer moet zo nu en dan een kijkje nemen in de toekomst om te zien wat er aan zit te komen. TED.com is een platform waar ik zo af en toe langs surf voor nieuwe inzichten en per toeval kwam ik bij een filmpje dat ik nog niet eerder gezien had, maar toch al van 2 jaar geleden is. Jaw-dropping. Zo wordt het filmpje gepresenteerd op voorhand. De technologie had ik al wel eens ergens gezien, maar deze man (Blaise Aguera y Arcas) presenteert het op een heerlijke, hapklare manier. Het duurt 7 minuten en 30 seconden, maar ik vind het de moeite waard. Kijk er even naar om vervolgens langzaam na te denken over wat dit voor mogelijkheden biedt.

related partner content for mobile comes here

Feit is dat er bakken met digitale informatie elke dag worden gepubliceerd. Ook de digitale bestanden in de huiskamers groeit met de minuut. Fototoestellen worden kleiner en handzamer en worden overal mee naar toe genomen om te pas en te onpas een kiekje te trekken. Uiteraard ook de telefoons met camera’s. Deze zullen, voor zover dat nog niet het geval is, de losse camera vervangen. 2-in-1 is ook veel gemakkelijker en de kwaliteit van telefooncamera’s wordt steeds veelbelovender. Daarbij komt dat met de nieuwe generatie telefoons GPS-data wordt toegevoegd aan de foto waarmee de mogelijkheden drastisch toenemen en versnellen. Ook de rekensnelheid van computers neemt met forse stappen toe. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat initiatieven zoals Seadragon en met name Photsynth gevoed worden en op den duur de wereld 3D in kaart kunnen brengen. (Ik raad de mensen die het filmpje niet hebben bekeken en dit een ver-van-m’n-bed-show vinden toch aan om het alsnog te bekijken. Deze techniek staat hard aan de voordeur te kloppen!)

Ik daag iedereen uit om hier even mee te gaan spelen:

(Misschien moet je wat installeren)
Let hier vooral even op de zogenaamde pointcloud. Door de foto’s zie je soms een soort van zandstorm. Dit zijn puntjes die geïdentificeerd zijn vanuit de foto’s en vormen samen een 3D beeld. Het moet niet veel gekker worden. Zoals je kunt zien in de comments is dit initiatief gebaseerd op co-creatie. Iedereen kan samen werken.


Op het eerste oog een normaal plaatje van een fiets (vergroot de afbeelding even naar fullscreen) met wat rare vlakjes waarop ook nog tekst lijkt te staan. Experimenteer er op los, maar zoom even in op de foto’s in die kleine vakjes. Bij mij werkte het extreem verslavend.

Waar ik een paar maanden geleden nog versteld stond van Google Streetview, verbaas ik me nu weer enorm over deze initiatieven. De ontwikkelingen gaan enorm hard, maar het is leuk om te zien hoe de technologie in deze verhalen ook daadwerkelijk in een sociale context worden gebruikt. Daarnaast vind ik het persoonlijk positief, als Google-fan, dat Microsoft hier zwaar in investeert. Lang heb ik gedacht dat ze overal achteraan hobbelde, maar hiermee lijken ze zich te herpakken.

Over de marketingmogelijkheden wil ik zelf nog even rustig nadenken. Voor dit moment wilde ik dit vooral even met jullie delen en hopelijk kunnen we komen tot een mening over hoe we zulke initiatieven kunnen omarmen en gebruiken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in