Thuiswinkel.org: papieren tijger met valse tanden


Deze maand las ik in het blad Retail Manager dat Thuiswinkel Waarborg vanaf 1 januari 2009 consumenten een bedenktijd van 14 dagen biedt (was 7 dagen). Wijnand Jongen zegt daarover in het blad: ´De voorwaarden gelden voor alle leden van Thuiswinkel.org. Uiteraard mogen leden positief afwijken van deze voorwaarden en consumenten nog meer zekerheid en garanties bieden, zichzelf daarmee onderscheidend in de markt´. Een kleine steekproef vanmorgen, een maand na ingang van de nieuwe afkoelingsperiode, bewijst de autoriteit van Jongen in de thuiswinkelbranche: een aantal leden wijkt inmiddels al af van de eigen voorwaarden en onderscheidt zich daarmee in de markt.
In mijn post hier op molblog eind 2007, Schaf Thuiswinkel Waarborg af, constateerde ik al dat leden van Thuiswinkel.org het niet altijd even nauw nemen met de voorgeschreven regels. Dat blijkt ook nu weer, met de introductie van de langere afkoelingsperiode. Opvallend genoeg houden kleinere shops als bestelkado.nl in veel gevallen netjes de Waarborg-voorwaarden aan. Gevestigde spelers die al wat langer meedraaien doen daarentegen gewoon hun eigen ding. Als je de ledenlijst van Thuiswinkel.org alfabetisch langsloopt stuit je al voor de D op Store.nl (audiostore.nl om precies te zijn) en Centralpoint.nl: allebei hanteren ze nog vrolijk een afkoelingsperiode van 7 dagen. Hopelijk horen deze bedrijven op de Webwinkel Vakdagen hoe het wél moet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid