Overslaan en naar de inhoud gaan

Malcolm Gladwell over succes

De succesvolste journalist van zijn generatie, noemt The Guardian hem. Malcolm Gladwell.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De succesvolste journalist van zijn generatie, noemt hem.
Malcolm Gladwell.

related partner content for mobile comes here

Na het verschijning van zijn succesvolle boek (2000) werd hij de nieuwste .
Er zijn bedrijven die hun business op basis van Gladwells ideeën hebben opgezet.

Afgelopen vrijdag was Malcolm Gladwell op uitnodiging van het John Adams Instituut in Amsterdam voor een lezing naar aanleiding van zijn nieuwste boek ‘Outliers’ (‘Uitblinkers’). De lezing vond plaats in de aula van de Universiteit van Amsterdam.

Het fascinerende aan het werk van deze Canadees is dat hij het bekende, het overduidelijke (Gladwell voelt zich aangetrokken tot clichés, zegt hij zelf) op een intellectueel verrassende manier onder de aandacht kan brengen. Zeker als het gaat om sociale trends en gedrag.
Of, zoals hij in Vrij Nederland zegt: ‘Ik houd ervan om op bekend terrein te beginnen.’

In ‘The Tipping Point’ ging het om hoe ideeën en producten zich in de maatschappij verspreiden (Gladwell gebruikt hiervoor epidemiologie.)

In zijn tweede boek, ‘Blink’ (2005), ging hij in op hoe veel van onze beslissingen onbewust worden genomen. Wat gebeurt er in die eerste twee seconden voordat we een beslissing nemen? Hoe belangrijk is de eerste indruk?

In ‘Outliers’ schrijft de The New Yorker-schrijver dat succes meer is dan een individuele prestatie.

Gladwell geeft aan dat hij niet in karakter gelooft. Hij gelooft meer in de invloed en het directe effect van omgeving en situaties op het gedrag van mensen.
En dan met name armoede, mentaliteit (in de cultuur) en simpele maatschappelijke domheid.
Volgens Gladwell zijn dit de drie belangrijkste factoren voor mensen om te slagen in het leven.

De drie factoren:

Armoede
Armoede stimuleert niet. Het is geen ontbering maar afgescheiden zijn van mogelijkheden, aldus Gladwell.
Zoals onderzoek aan Stanford University heeft uitgewezen: jonge kinderen met een hoog IQ zullen niet automatisch succesvoller zijn dan hun minder slimme leeftijdgenootjes. zette het onderzoek in de jaren twintig van de vorige eeuw op. Het liep tot 2005. Een van de conclusies: kinderen uit arme gezinnen waren minder succesvol. Hoe slim ze ook waren.

Mentaliteit
Gladwell haalde in de aula van de universiteit het voorbeeld aan van kids en wiskunde. Aziatische kinderen blijken over het algemeen beter in wiskunde te zijn dan hun Westerse leeftijdsgenootjes. Dat heeft niets de maken met het ras, zei Gladwell. Vraag een kind uit Azië hoe hij goed kan worden in wiskunde en het antwoordt: ‘Door hard te werken’. Vraag het aan een Westerse kind en het zal zeggen: ‘ Daar heb je een wiskundeknobbel voor nodig’.
Volgens Gladwell ontbreekt het in de Westerse maatschappij op sommige vlakken aan doorzettingsvermogen. Hard werken, dan kom je ergens. Minimaal 10 duizend uur oefenen, dan word je een meester in je vak, zoals Bill Gates ook 10 duizend uur programmeerde.

Een ander voorbeeld dat Gladwell aanhaalde: Afrikaanse hardlopers. ‘Hard kunnen rennen, dat zit in hun genen, wordt gedacht. Niet waar. In Kenia/Ethiopië lopen bijvoorbeeld een miljoen jongens 12 mijl per dag. In de VS zijn er 5000 jongens die elke dag hardlopen. Natuurlijk komen er dan meer getalenteerde hardlopers uit Kenia/Ethiopië bovendrijven. Het aantal dat de sport beoefent is veel groter, dus de pool met getalenteerden ook.’

Domheid
Als voorbeeld voor maatschappelijk domheid noemde Gladwell het voorbeeld van Tsjechische ijshockeyteams. In een jeugdteam blijken de succesvolste spelers de spelers die geboren zijn in de eerste drie maanden van het jaar. Wat blijkt? De inschrijvingsgrens qua leeftijd ligt op 1 januari. Dus oudere kinderen, die fysiek sterker zijn, zijn in het team succesvoller. Het feit dat ze beter zijn, komt niet omdat ze meer talent hebben, maar omdat ze fysiek volwassener zijn dan de jonkies in het team.
Dit geldt ook in het onderwijs. ‘Niets meer dan ordinaire domheid', zo beschreef Gladwell deze gang van zaken.

Gladwells conclusie is dat we op deze manier de kennis van het menselijk ras onvoldoende benutten. Zoveel ‘talent’ komt niet bovendrijven.

De rode draad in zijn verhaal, is dat hij niet gelooft in individualisme. Niet in die mate waarop het land waar hij nu woont - de VS - erin gelooft. Doorzettingsvermogen en intelligentie is belangrijk, dat ontkent Gladwell niet, maar een groot deel van succes is collectief.

Zijn boodschap in het boek (en in zijn lezing): willen we meer gebruik kunnen maken van de potentie van mensen, zullen we instituten en de maatschappij moeten gaan reorganiseren. Dat is een boodschap die gehoord dient te worden.

Daar blijft het wat betreft Gladwell voor zichzelf dan ook bij. Want op de vraag van een vrouw uit het publiek of hij zich niet geroepen voelt om met zijn boodschap de politiek in te gaan, antwoordde hij: ‘Nee, ik zou een slechte politicus zijn. Het is aan anderen, die mijn boodschap ter harte nemen, de veranderingen te bewerkstelligen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in