Overslaan en naar de inhoud gaan

Thuiswinkelbranche is lichtpuntje in duisternis

Ondanks het aanhoudende gesomber over de prestaties van de Nederlands economie gaat het de webwinkeliers nog steeds voor de wind.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet van de online shopping markt steeg in de eerste helft dit jaar met 8% tot 5 miljard euro. Hoewel de groei iets afvlakt in vergelijking met voorgaande jaren (over 2012 werd een omzetgroei van 9% gerealiseerd), vormt de sector daarmee nog altijd een glanzend lichtpuntje in een overwegend donker gekleurde economie.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste driver voor de omzetgroei is de toename van het aantal bestellingen. In het eerste half jaar zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De online consument deed gemiddeld vijf bestellingen per persoon met een gemiddelde waarde van 109 euro per order, zo blijkt uit de vandaag gepubliceerde Thuiswinkelmonitor.

In het kielzog van de webwinkeliers profiteert ook PostNL van de aanhoudende groei in online verkopen. Carlos Mendes Aguiar, directeur Retail & E-Commerce Services, ziet het pakkettenvolume bij het postbedrijf stijgen.

In totaal hebben 8,8 miljoen Nederlanders in de eerste zes maanden via internet een aankoop gedaan (vorig jaar 8,5 miljoen). Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben. De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers. Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via internet hebben besteld.

Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de opbrengsten uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11%) sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+6%).

Het online bestellen via smartphone en tablet blijft een grote driver voor de markt. Consumenten zijn steeds vaker en langer online om zich te oriënteren en een bestelling te doen. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: "Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen".

Over heel 2013 wordt een omzetgroei van 8% verwacht. Daarmee groeit de online omzet naar € 10,5 miljard.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in